اصفهان، بلوار دانشگاه

مــرکز ایران

031-4636

شنبه تا پنج شنبه

نوبت دهی اینترنتی
خدمتی از دسته
خدمات درمانی
در کلینیک صدرا اصفهان

عمل پیوند قرنیه (keratoplasty)

آنچه خواهید خواند...

پیوند قرنیه چيست؟

قرنیه به لایه شفاف جلوی چشم گفته می شود که درست جلوی قسمت رنگی چشم (عنبیه) قرار دارد. در واقع رنگ چشم وابسته به عنبیه است که از فردی به فرد دیگر متفاوت می باشد و قرنیه کاملا شفاف است.قرنیه هم به نور اجازه ورود به چشم را می دهد و هم نور را طوری تغییر مسیر می دهد که تصاویر اشیاء دور و نزدیک روی پرده شبکیه متمرکز شوند. پیوند قرنیه عملی است که طی آن قرنیه ای که دچار کدورت شده، با قرنیه شفاف تعویض می شود.این عمل “کراتوپلاستی” نیز نامیده می شود.

قرنیه معیوب چگونه روی دید تاثیر می گذارد؟

اگر قرنیه چشم ما آزرده شود، به علت تورم بافت یا لک دار شدن، شفافیت خود را از دست می دهدو دیگر صاف و صیقلی نیست. لک قرنیه، تورم قرنیه و یا شکل نامنظم قرنیه باعث پخش شدن نور در جهات مختلف شده و تصویر نامنظم ایجاد کرده و باعث تاری دید می شود. برای دید خوب، همیشه وجود یک قرنیه صاف و شفاف لازم است.

پیوند قرنیه در چه بیماریهائی شفا بخش است؟

مراحل پیوند قرنیه قبل از جراحی

وقتی جراح فوق تخصص قرنیه تصمیم گرفت که چشم شما به پیوند احتیاج دارد، از بانک چشم برای شما، قرنیه درخواست میکند. قبل از تحویل قرنیه، بانک چشم قرنیه را از نظر بیماریهای عفونی مثل هپاتیت، ایدز و … و از نظر شفافیت بررسی میکند. چشم پزشک برای شما مشاوره بیهوشی و آزمایشات لازم را درخواست می کند. اگر داروی خاصی مصرف میکنید باید به پزشک اطلاع دهید.

هنگام عمل جراحی

چشم شما در موقع عمل جراحی توسط وسیله ای بنام اسپکولوم پلک باز نگه داشته می شود. چشم با دقت شستشو داده می شود. فوق تخصص قرنیه، چشم شما را با میکروسکوپ معاینه و قرنیه شما و قرنیه دهنده را اندازه می گیرد. قرنیه معیوب با دقت از چشم برداشته می شود. ممکن است کارهای اضافی روی چشم مثل برداشتنآب مروارید انجام گیرد. سپس قرنیه دهنده که قرنیه سالم و شفافی می باشد در جای خود دوخته می شود. در اتمام عمل روی چشم شما محافظ قرار داده می شود.

در صورت بروز علائم زير با پزشك تماس بگیرید

بانک چشم (بانک قرنیه) چیست؟

قبل از سال 1970 میلادی محیط مناسب جهت نگهداری چشم و قرنیه وجود نداشت و به همین دلیل پیوند قرنیه چندین ساعت پس از فوت دهنده قرنیه انجام میشد. از اوایل 1970 به بعد محیط مناسب قرنیه و چشم به بازار عرضه گردید که چند روز تا چند هفته قرنیه را به طور سالم در خود نگه میدارد، لذا حمل آن به مناطق دور دست امکان پذیر میشود.
در بانک چشم معیارهایی وجود دارد که بر اساس آن پس از فوت یک بیمار قرنیه او را مورد استفاده قرار میدهند یعنی در صورت اطلاع فرد به یک سری از بیماریها قرنیه فرد قابل استفاده نخواهد بود
با توجه به گسترش بیماریهای عفونی نظیر هپاتیت و ایدز قبل از پیوند قرنیه بررسیهای آزمایشگاهی لازم انجام شده و در صورت منفی بودن موارد فوق بافت قرنیه جهت پیوند به مراکز پیوند ارسال میشود. قرنیه فرد 1 تا 70 سال قابل استفاده میباشد البته با افزایش سن از کیفیت قرنیه احتمالاً کاسته میشود.

توصيه هاي قبل از عمل جراحی

توصيه هاي بعد از عمل جراحي

پس از عمل جراحي آب مروارید نكات زیر بايد رعایت شود و تا ویزیت بعدی از انجام كارهاي زير خودداري نماييد.

تجویز عینک بعد از عمل پیوند

در بسیاری از موارد پیوند، پس از جراحی جهت اصلاح عیب انکساری (دوربینی، نزدیک بینی، آستیگماتیسم) عینک یا لنز تماسی برای بیمار تجویز خواهد شد که امروزه میتوان از روش لیزیک به عنوان جایگزین استفاده کرد.

به بالای صفحه بردن