اصفهان، بلوار دانشگاه

مــرکز ایران

031-4636

شنبه تا پنج شنبه

نوبت دهی اینترنتی
خدمتی از دسته
خدمات درمانی
در کلینیک صدرا اصفهان

درمان عیوب انکساری با
کاشت لنزهای داخل چشمی

لنزهای داخل چشمي اصلاح کننده عيوب انکسار

کاشت لنز های داخل چشمی بدون عمل آب مروارید (که در اصطلاح علمی بنام لنز های phakic موسومند ودر ادامه بحث به همین نام اطلاق خواهند شد)  راه دیگری بجای لیزیک و لازک در جهت اصلاح عیوب ریفرکتیو بیماران است که در بعضی موارد حتی به نتایج بهتر و با قابلیت پیش بینی بالاتر نیز می انجامد .
لنزهای فیکیک لنزهای شفافی هستند که بدون برداشتن عدسی خود بیمار  در جریان جراحی  در جایی  در حد فاصل قرنیه و عدسی و روی عنبیه (لنزهای اتاق قدامی) و یا در فضایی که   پشت عنبیه وجود دارد(لنزهای اتاق خلفی) قرار داده میشوند . بدیهی است نقش این لنز ها فوکوس کردن مناسب نور روی شبکیه و تشکیل تصویر بدون کمک عینک است .
نقش این لنز ها در اصلاح شماره چشم تا حدودی شبیه کنتاکت لنز است  با این تفاوت که اثرانکساری انها بجای کنتاکت لنز که از بیرون چشم شروع میشود نقش اصلاحی انها از درون چشم اغاز میگردد . علاوه بر این کارکرد  لنز های مزبور در واقع تا زمانی است که لنز خود بیمار مثلا در جریان عمل آب مروارید که ممکن است در سالهای بعدی عمر انجام شود برداشته میشود .بالطبع بعد از عمل آب مروارید و برداشتنلنز کدر بیمار و این لنز ها بطور همزمان  با قرار دادن لنز دیگری که بطور معمول در عمل اب مروارید گذاشته میشود خلاصی بیمار از عینک استمرار خواهد یافت .
بر خلاف کنتاکت لنز شما هـیچگاه این لنز ها را در داخل چشم خود احساس نخواهید کرد و به جز معاینات معمول سالیانه به مراقبت های اضافه ای نیاز پیدا نخواهید کرد .
 در بيماراني که دوربيني و يا نزديک بيني شديد دارند ويا ضخامت قرنيه براي اصلاح با ليزر کافی نباشد، مي توان بدون خارج کردن لنز طبيعي چشم، با کار گذاشتنلنز داخل چشمي مخصوصي در داخل چشم عيب انکسار را اصلاح کرد. با اين عمل چون عدسي طبيعي چشم دست نخورده باقي مي ماند، قدرت تطابق چشم حفظ شده و افرادي که به سن پيرچشمي نرسيده باشند، علاوه بر ديد خوب دور، ديد نزديک خوبي نيز خواهند داشت. در اين عمل از طريق ايجاد برش بسيار کوچکي در محيط قرنيه، لنز ظريفي در جلوي لنز طبيعي چشم کار گذاشته مي شود تا نزديک بيني و يا دوربيني را اصلاح کند.
اين لنزها انواع مختلف دارند. عده اي از آن ها در اتاق قدامي چشم (پشت قرنيه و جلوي عنبيه قسمت رنگي چشم) قرار مي گيرند و عده اي از آن ها در اتاق خلفي چشم (بر روي عدسي بيمار و در پشت عنبيه).

اين لنزها به صورت دائمي داخل چشم قرار داده مي شوند ولي در هر زماني مي توان با عمل جراحي آنها را برداشت. هر كدام از اين انواع معايب و مزاياي خاص خود را دارند.  رايج ترين آنها Verisyse و Artisan  است. لنزهاي Verisyse، لنزهاي نازک ولي غير قابل انعطافي هستند که تأييديه انجمن دارو و غذاي آمريکا (FDA) را نيز دريافت کرده اند و تدريجا در بين چشم پزشکان مقبوليت پيدا مي کنند. لنز ديکري که احتمالا بهتر است، نوع تاشو  يا انعطاف پذير اين لنزهاست (Artiflex & Veriflex) که براي اصلاح دوربيني و يا نزديک بيني شديد استفاده مي شود. مزيت اين لنز ،اين است که در حالت تا شده وارد چشم مي شود و سپس در داخل چشم باز شده و کار گذاشته مي شود؛ لذا مي توان از برش کوچکتري آنرا کار گذاشت و در نتيجه آستيگماتيسم ناشي از برش عمل کمتر است.

اين لنزها براي کساني پيشنهاد مي شود که شماره چشمشان بيشتر از محدوده قابل اصلاح با جراحي هاي ليزري قرنيه (ليزيک، لازک و ….) است و يا ضخامت قرنيه کمي دارند. از انجاييکه اين عمل توأم با ريسک بالاتري است، در افرادي که نزديک بيني و دوربيني بالاتري دارند بکار مي رود.

به بالای صفحه بردن