اصفهان، بلوار دانشگاه

مــرکز ایران

031-4636

شنبه تا پنج شنبه

نوبت دهی اینترنتی
خدمتی از دسته
خدمات درمانی
در کلینیک صدرا اصفهان

درمان استرابیسم (strabismus)
یا لوچی چشم

استرابیسم یا لوچی چشم چيست؟

لوچی اصطلاح فرانسوی انحراف چشم است که در انگلیسی به آن استرابیسم می گویند و برای تعریف چشمهایی به کار می رود که در یک راستا نمی توانند متمرکز شوند. لوچی ممکن است در یک چشم یا هر دو چشم به طور متناوب وجود داشته باشد همچنین ممکن است همیشه یا فقط گاهی ظاهر شود.

علت استرابیسم (strabismus)

عوامل متعددی در ایجاد انحراف چشم نقش دارند: اختلال عضلات چشم، اختلال بینائی به خصوص یک طرفه، اختلالات قشر مغز و عوامل خانوادگی از آن جمله اند. بیماری و تب میتواند باعث آشکار شدن لوچی شود.لوچی اغلب از شرایط دوران کودکی است. در بزرگسالان مواردی از غفلت و بی توجهی است که اکثراً ریشه در دوران کودکی دارند. انحراف چشم در دوران میانسالی می تواند از عوارض ثانویه بیماریهای سایر اجزای چشم باشد که با نابینائی کامل یا نسبی همراهند و یا به دنبال سوانح و ضربات مستقیم به عضلات و اعصاب و کاسه چشم باشد.

علائم و عوارض استرابیسم

استرابیسم باعث انحراف چشمها می شود که این انحراف می تواند به سمت داخل، خارج، بالا یا پایین باشد. در ابتدا اختلال بینائی، دوبینی یا اشتباه در درک عمق تصاویر ایجاد می شود و در صورت عدم درمان، چشم کودک تکامل کافی را نیافته و دچار کاهش نابینائی می شود که آمبلیوپی یا تنبلی چشم گفته می شود. لذا پیامد تأخیر در درمان لوچی، تنبلی چشم و در نهایت کاهش شدید بینائی است.

آیا انحرافات چشم میتواند طبیعی باشد؟

نوزادان تا سن دو الی سه ماهگی ممکن است لوچ به نظر برسند. این وضعیت نباید مایه نگرانی والدین شود. امّا شدت یافتن این حالات حتی در این سن کم نیاز به ویزیتچشم پزشک دارد. وجود هر نوع لوچی بعد از سه ماهگی حتی اگر مقطعی باشد باید به پزشک ارجاع داده شود.

لوچی کاذب چیست؟

تصویر نادرست از لوچی کودکان بعید نیست. این کودکان دارای پل بینی پهن و یا چین پوستی برجسته در قسمت داخلی پلکها هستند لذا لوچ به نظر می رسند. با رشد پل بینی این حالت کاذب ناپدید می شود چنین تصور کاذبی در برخی افراد خیلی نزدیک بین یا خیلی دوربین نیز مشاهده می شود. این حالت چون گذر است، نیاز به درمان ندارد امّا به هر حال مراجعه به چشم پزشک خالی از لطف نیست.

علل استرابيسم در بزرگسالان

علائم استرابيسم در بزرگسالان عبارتست از:

راههاي درمان استرابيسم چيست؟

راه هاي درمان متنوع بوده و در هر مورد راه درماني مناسب توسط چشم پزشک پيشنهاد خواهد شد. راه هاي درمان عبارتند از:

به بالای صفحه بردن