اصفهان، بلوار دانشگاه

مــرکز ایران

031-4636

شنبه تا پنج شنبه

نوبت دهی اینترنتی
خدمتی از دسته
خدمات درمانی
در کلینیک صدرا اصفهان

درمان شالازيون (Chalazion) یا گل مژه

شالازيون (Chalazion) یا گل مژه چيست؟

شالازيون برجستگي كوچكي در لبه پلك در زير پوست است كه در اثر انسداد مجراي خروجي غدد ترشح كننده چربي پلك و تجمع مواد ترشح شده در غده ايجاد مي شود. شالازيون ممكن است در ابتدا ملتهب باشد و باعث ايجاد درد و قرمزي شود كه در اين حالت شبيه گل مژه است؛ اما پس از مدتي درد و قرمزي فروكش مي كند و توده متورمي در لبه يا ضخامت پلك باقي مي ماند. اندازه اين برجستگي ثابت نيست و ممكن است به تدريج بزرگتر يا كوچكتر شود. گاهي اوقات شالازيون از ابتدا فقط به صورت يك توده برجسته ظاهر مي شود و يا درد و قرمزي همراه نيست.ماساژ ملايم ممكن است به باز شدن مجراي غده چربي كمك كند و باعث بهبود سريع تر شالازيون شود.

علائم و نشانه های شالازیون (Chalazion) یا گل مژه

پیشگیری

اگر مستعد شالازیون هستید، تمیز نگهداشتن لبه پلکها ممکن است از عود آن جلوگیری کند. می توانید با آب گرم و شامپو بچه رقیق شده لبه پلکهایتان را شستشو دهید. لبه بیرونی پلکهایتان را حداقل روزی یک بار ماساژ داده و تمیز کنید. همچنین توصیه می شود که دست هایتان را تمیز نگهدارید و از آرایش لبه پلکها خود داری کنید.

تفاوت شالازیون و گل مژه

شالازيون گاهي با گل مژه كه آن هم تورمي در پلك است، اشتباه گرفته مي شود. گل مژه عفونت التهابي حاد فوليكول مژه است كه تورم قرمزرنگي را در نزديكي لبه پلك ايجاد مي‌كند. گل مژه به طور معمول طي حدود يك هفته بهبود مي يابد.

درمان

شالازيون ممكن است با يكي يا تركيبي از روش هاي زير درمان گردد:

شالازيون هاي مكرر

در برخي از افراد شالازيون مكرراً عود مي كند. در اين حالت لازم است فرد حتماً توسط چشم پزشك ويزيت شود زيرا:
اولاً گاهي اوقات بيماري هاي جدي چشمي مثل تومورهاي بدخيم پلك به صورت شالازيون هاي مكرر تظاهر مي كنند كه تشخيص آن ها از شالازيون معمولي فقط از عهده چشم پزشك برمي آيد.
ثانياً در برخي از موارد بيماري هاي ديگر چشمي مثل التهاب لبه پلك (بلفاريت) يا مشكلات غدد ترشح كننده چربي لبه پلك (ميبومينيت) باعث ايجاد شالازيون هاي مكرر مي شود. در اين حالت كنترل اين بيماري ها توسط چشم پزشك به جلوگيري از عود شالازيون كمك مي كند.

به بالای صفحه بردن