اصفهان، بلوار دانشگاه

مــرکز ایران

031-4636

شنبه تا پنج شنبه

نوبت دهی اینترنتی
خدمتی از دسته
خدمات درمانی
در کلینیک صدرا اصفهان

عمل جراحی کاتاراکت چشم
(آب مروارید)

آنچه خواهید خواند...

آب مروارید یا کاتاراکت (Cataract) چیست؟

آب مرواريد يا کاتاراکت به کدورت عدسي طبيعي چشم که در پشت عنبيه و مردمک قرار دارد، گفته مي شود. عدسي يا لنز چشم، مثل لنز دوربين عکاسي کار مي کند و نور را بر روي پرده شبکيه چشم که در عقب چشم قرار دارد.

علل زمینه ای آب مروارید

آب مرواريد ناشی از افزايش سن

آب مرواريد ناشي از افزايش سن شايعترين نوع آب مرواريد است درصد زيادي از افراد به آن مبتلا مي شوند و با افزايش سن شيوع آن افزايش مي يابد.

آب مرواريد ناشی از ساير بيماری ها

اين نوع آب مرواريد در افرادي كه بيماريهاي مشخص ديگري از جمله ديابت (بيماري قند) دارند ديده مي شود. گاهي بروز آب مرواريد در رابطه با مصرف طولاني مدت بعضي از داروها مثل پرونيزولون مي باشد.

آب مرواريد ناشی از ضربه

گاهي بلافاصله پس از صدمات چشمي و گاهي سالها بعد از آن ديده مي شود.

آب مرواريد مادر زادی

بعضي از بچه ها با آب مرواريد به دنيا مي آيند يا اينكه در كودكي به آن مبتلا مي شوند كه معمولا در هر دو چشم است.

شايعترين علائم آب مرواريد

اين علائم مي تواند ناشي از ساير بيماري هاي چشمي نيز باشد، پس اگر دچار هر يك از اين علائم شديد حتما به چشم پزشك مراجعه كنيد.

تشخیص آب مروارید یا کاتاراکت

براي تشخيص آب مرواريد بايد معاينه کامل چشم پزشکي توسط چشم پزشك متخصص انجام شود. براي تشخيص صحيح، معايناتي كه توسط چشم پزشك انجام مي شود شامل موارد زير مي باشد:

گشاد كردن مردمك كه با مصرف قطره هاي چشمي صورت مي گيرد و به چشم پزشك اجازه مي دهد تا تمام قسمتهاي عدسي و شبكيه را كاملا معاينه كند

درمان آب مروارید یا کاتاراکت

آب مرواريد زماني نياز به جراحي دارد كه اختلال بينايي، انجام فعاليت هاي شغلي يا روزمره مانند رانندگي، مطالعه و تماشاي تلويزيون را مختل كند و نيازي به رسيدن آب مرواريد نيست.

در عمل آب مرواريد به روش خارج کپسولي با برش کوچک؛ از برش حدود 3 ميلي متري براي خارج کردن محتويات عدسي استفاده مي شود. به اين معني که هسته عدسي در داخل چشم خرد شده و سپس از طريق ساکشن از چشم خارج مي شود.

 اين روش خود به دو نوع است:

تکنيک فيکو امولسيفيکيشن

که براي خرد کردن هسته عدسي از انرژي ماوراء صوت (اولتراسوند)  کمک مي گيرد

تکنيک فيکو ليزر

که براي خرد کردن هسته عدسي از انرژي  “ليزر”   کمک مي گيرد

در ايران نيز تقريبا در صد در صد موارد از  روش” فيکوامولسيفيکيشن اولتراسوند” ( اصطلاحا به آن “فيکو” مي گويند)  استفاده مي شود؛ ولي از آن جائي که در تصور عموم، ليزر دقت بالايي دارد، اين روش بنام روش ليزري مطرح مي شود

اگر هر دو چشم به آب مرواريد مبتلا باشد پزشك آنها را در يك زمان جراحي نمي كند. هر چشم بايد به طور جداگانه تحت عمل جراحي قرار گيرد..

از نظر بي هوشي نيز  با پيشرفت تکنولوژي عمل، ديگر نيازي به بي هوشي عمومي وجود ندارد و با تزريق بي حسي و يا حتي ريختن قطره بي حسي عمل جراحي امکان پذير است.

 پيشرفته ترين روش عمل جراحي در دنيا عمل فيکو با استفاده از قطره بي حسي و بدون نياز به تزريق آمپول بي حسي و يا بي هوشي عمومي است . در اين روش مدت زمان عمل حدود ده دقيقه است و نيازي به پانسمان چشم نيست و بيمار بلافاصله پس از عمل مرخص مي شود و از روز بعد به کار و زندگي عادي برمي گردد.

درمان همزمان آب مروارید و پیر چشمی

در گذشته نه چندان دور چشم پزشکان با عمل جراحی، آب مروارید را خارج کرده و برای جبران عیب انکساری ایجاد شده، عینک های ضخیم تجویز می کردند. تدریجا با ابداع لنزهای داخل چشمی و پیدایش فرمولهای دقیق برای محاسبه قدرت لنزهای داخل چشمی، فرد معمولا برای دور نیاز به عینک نداشت و فقط برای نزدیک نیاز به عینک کار یا مطالعه داشت. سپس با ابداع روشهای جدید عمل آب مروارید یعنی روش “فیکو” و نیز روشهای اصلاح آستیگماتیسم، عیوب انکساری قبل از عمل یعنی دوربینی، نزدیک بینی و آستیگماتیسم نیز همزمان با عمل جراحی آب مروارید قابل اصلاح شد. 

اغلب افراد پس از رسیدن به سنین بیش از چهل سالگی احساس می کنند که برای مطالعه و دیدن اشیاء نزدیک به عینک نیاز دارند. این تغییرات در عدسی را “پیر چشمی” می نامیم.

توصيه هاي قبل از عمل جراحی

دستورات و مراقبت های پس از عمل کاتاراکت

دستورات و مراقبت های پس از عمل کاتاراکت

پس از عمل جراحي آب مرواريد نكات زير بايد رعايت شود و تا ويزيت بعدي از انجام كارهاي زير خودداري نماييد.

به بالای صفحه بردن