اصفهان، بلوار دانشگاه

مــرکز ایران

031-4636

شنبه تا پنج شنبه

نوبت دهی اینترنتی
خدمتی از دسته
خدمات تشخیصی
در کلینیک صدرا اصفهان

عکس آنژیوگرافی
(angiography)

آنژیوگرافی چشم چیست؟

دستگاه آنژیوگرافی در واقع یک دوربین پیشرفته است، که قابلیت عکسبرداری شبکیه (ته چشم) را دارا می باشد. با استفاده از داروی فلورسئین می توان عکس های رنگی (فلورسئین آنژیوگرافی) از شبکیه تهیه نمود که جراح توانایی سوزاندن رگ های خونریزی دهنده شبکیه را بدست می آورد.بیشترین کاربرد این دستگاه در بیماران دیابتی، بیماران مبتلا به فشارخون و سکته های چشمی (CRVO, BRVO, CRAO, BRAO) و تومورهای مختلف شبکیه می باشد.
در آنژیوگرافی چشم ، از عروق شبکیه و جریان خون این عروق عکسبرداری می گردد. جهت وضوح عروق در این نوع عکس برداری در چشم قطره ای ریخته می شود که مردمک چشم را باز می کند. این امر به طور موقت باعث کاهش دید شده که پس از چند ساعت رفع می گردد.

بازشدن مردمک حدود ۲۰ دقیقه بطول می انجامد. پس از طی این مراحل، بیمار در جلوی دوربینی نشسته و پرستار از ته چشم شروع به عکس گرفتن می کند.برای اینکه رگهای شبکیه بهتر دیده شوند، یک مایع قرمز رنگ در دست بیمار تزریق می گردد ، انجام این تست غالبا هیچ گونه درد یا عوارضی نخواهد داشت.لازم به یادآوری است، به دلیل تزریق این ماده ؛ رنگ ادرار و پوست زردرنگ شده که پس از چند ساعت و با مصرف بیشتر مایعات رفع می گردد.پس از ظاهر شدن عکسها و بررسی آن توسط پزشک معالج ، نتیجه برای معاینات دیگر یا درمان های احتمالی لیزری ، به بیمار اعلام خواهد شد.

برای انجام این تست، تزریق Fluorescein یا Indocyanine green) ICG) به داخل ورید بازوئی انجام می گیرد و برای عکس برداری از قسمت عقبی چشم، از دوربین fundusاستفاده می شود. این تست برای بررسی جریان خون شبکیه و کوروئید استفاده می شود. معمولا” برای بررسی عروق شبکیه از فلئورسئین و برای بررسی عروق کوروئیدال و قسمت های عمقی تر، از ICG استفاده می شود. آنژیوگرافی فلئورسئین بیشتر برای بررسی رتینوپاتی دیابتی، بیماری های انسدادی عروق مانند انسداد شریان یا ورید شبکیه و ارزیابی دژنرسانس wet ماکولا کاربرد دارد. ICG، برای بررسی خون درماکول ا کاربرد بیشتری دارد.این دستگاه دارای دو منبع لیزر با طول موج بین ۴۰۰ الی ۵۰۰ نانومتر میباشد و یک منیع لیزر اینفرا رد،دو لیزر ابتدائی به مواد حاجب ذکر شده حساس میباشند و آن مواد این نورها را به خوبی بازتاب میدهند. درنتیجه رگها به خوبی نمایان میشوند.

به بالای صفحه بردن