اصفهان، بلوار دانشگاه

مــرکز ایران

031-4636

شنبه تا پنج شنبه

نوبت دهی اینترنتی

آیا در رانندگی احتیاج به عینک دارید؟

همه ما میدانیم که رانندگی یکی از زمان هایی است که از چشمان خود زیاد استفاده می کنید. شما علاوه بر نگاه کردن به جلو و کناره های ماشین؛ باید به تابلو ها، دوچرخه سواران و عابران پیاده توجه داشته باشید. بنابراین سلامت چشمان در هنگام رانندگی از اهمیت بالایی برخوردار است. کسانی که چشمان ضعیفی دارند باید در هنگام رانندگی از عینک استفاده کنند تا بتوانند با دید مناسبی محیط اطراف، موانع و علائم را ببینند.
اما عده ای از افراد قادر به تشخیص اینکه باید در هنگام رانندگی از عینک استفاده کنند، نیستند. در این مطلب به توضیح برخی از علائمی که نشان می دهد در هنگام رانندگی باید از عینک استفاده کنید، می پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و راه های رفع این مشکل تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

مهارت های بصری مورد نیاز در هنگام رانندگی چیست؟

مهم ترین موضوعی که در هنگام رانندگی باید به آن توجه داشته باشید این است که خیالتان از بابت دید چشمان آسوده باشد. شما در هنگام رانندگی کردن به جنبه های مختلفی از بینایی نیاز دارید. ضعیف یا کم بودن هر یک از مهارت های بصری می توانند باعث ایجاد خطر در هنگام رانندگی شود. به همین دلیل بهتر است قبل از رانندگی از عملکرد صحیح جنبه های مختلف بینایی چشم اطمینان حاصل شود. مهم ترین مهارت های بصری چشم در هنگام رانندگی عبارت هستند از:
1. توانایی مشاهده محیط جانبی
2. توانایی تشخیص دقیق رنگ ها
3. مشاهده نورهای ماشین، موتور، چراغ های جاده و…
4. خواندن تابلو و نوشته ها از راه دور
5. تمرکز بالا
6. دید دقیق و بدون تاری

بیشتر بخوانید : ویژگیهای عینکی آفتابی مناسب
در صورتی که برای نگاه کردن به تابلو، علائم، آدرس ساختمان و خیابان ها در هنگام رانندگی چشمان خود را جمع می کنید؛ ممکن است نیاز به عینک رانندگی داشته باشید. چشم ها در حالت چشمک یا جمع بودن تمرکز و دید بیشتری دارند و می توانند محیط های دورتر را با وضوح بیشتری مشاهده کنند. جمع کردن چشم ها در هنگام رانندگی اگرچه می تواند دید مناسبی برای خواندن ایجاد کند اما باعث می شود تمرکز خود را از دست بدهید و از خطراتی که ممکن است در هنگام رانندگی شما را تهدید کند، غافل شوید.

در صورتی که هنگام رانندگی؛ همه اجسام و محیط اطراف خود را تار می بینید؛ ممکن است نیاز به عینک داشته باشید. برای رانندگی کردن بدون عینک نیاز نیست که دید کامل و صد در صد داشته باشید؛ اما وضوح چشم باید به گونه ای باشد که فرد بدون تهدید هیچ خطری و با ایمنی کامل رانندگی کند. در صورتی که در هنگام رانندگی کردن از تاری دید چشم رنج می برید؛ باید هرچه سریع تر به پزشک متخصص چشم مراجعه کنید.

برخی از افراد هنگام رانندگی کردن ممکن است با مشکلات چشمی همراه نباشند اما دچار سردرد شوند. یکی از مهم ترین نشانه های اختلالات چشمی ؛ سردرد است. کسانی که زمان زیادی را صرف رانندگی می کنند؛ ممکن است به دلیل خستگی چشم ها دچار سردرد شوند. فرد در هنگام رانندگی به دلیل ضعیف بودن چشم ها تلاش می کند تا با تمرکز و دقت بالا؛ وضوح بیشتری را در چشم ایجاد کند.این مسئله باعث می شود تا فرد بعد از هر بار رانندگی دچار سردرد شود. معمولاً افرادی که هنگام رانندگی در ناحیه سر احساس درد می کنند؛ با زدن عینک می توانند این مشکل را رفع کنند.

عده ای از افراد هنگام رانندگی در طول روز دید واضح و خوبی دارند؛ اما ممکن است هنگام رانندگی در شب با مشکلاتی مانند تشخیص ندادن نوشته ها، علائم، تابلو، ندیدن مسافت دور و…همراه باشید. برخی از افراد هنگام رانندگی کردن در شب هاله ای از نور را مشاهده می کنند که باعث اختلال در بینایی هنگام رانندگی می شود. ممکن است فرد در هنگام رانندگی شب به دلیل برخورد نور چراغ ماشین ها دچار ناراحتی شود و دید صحیح خود را از دست بدهد.

یکی از شایع ترین علائمی که نشان می دهد برای رانندگی کردن در شب به عینک رانندگی نیاز دارید؛ ناتوانی در مشاهده مسافت های دور است‌. همه افراد در هنگام رانندگی باید بتوانند در زمان مناسبی واکنش نشان دهند. در صورتی که فرد قادر به مشاهده مسافت های دور نباشد؛ ممکن است نتواند به سرعت واکنش نشان دهد و در هنگام توقف کردن و دور زدن با مشکل همراه باشد.

کسانی که در زمان رانندگی کردن نمی توانند آدرس مورد نظر را به درستی تشخیص دهند و به دلیل ناتوانی در خواندن تابلو و نام خیابان ها، از محل مورد نظر عبور می کنند؛ باید برای معاینه چشم به پزشک متخصص چشم مراجعه کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن