اصفهان، بلوار دانشگاه

مــرکز ایران

031-4636

شنبه تا پنج شنبه

نوبت دهی اینترنتی

چه کسانی میتوانند از لنزهای تماسی استفاده کنند

استفاده از لنزهای تماسی در برخی موارد به عهده فرد است و شخص با توجه به سبک زندگی و نیازهای بینایی، شغلی و زیبایی تصمیم به استفاده از لنز تماسی می گیرد و در برخی از موارد استفاده از لنزهای تماسی به صورت یک ضرورت و روش درمانی موثر می باشد که استفاده نکردن از آن باعث محرومیت از کیفیت بینایی مناسب می شود. لنز جایگزین عینک و جراحی عیوب انکساری که در عموم به لیزیک و لازک معروف شده است نمی باشد، اما به هرحال افرادی ممکن است به دلایل زیر از لنز استفاده کنند.
• بهترین افرادی که مناسب استفاده از لنزهای تماسی هستند کسانی هستند که قبلا از عینک استفاده می کردند ولی نیاز دارند زمان هایی عینک شان را کنار بگذارند و مسلما افرادی که تا کنون عینک نمی زدند کاندیدای مناسبی نیستند.
• کسانی که از عینک زدن مداوم خسته شده اند

لنزهای تماسی پلیمرهای سازگار با چشم هستند که به گونه ایی طراحی شده اند که بر روی قرنیه چشم قرار می گیرند و با تماس با لایه اشکی و فشار جزئی پلک بالا برروی آن در جای خود می ماند. لنزهای تماسی هم مانند عینک با تغییر جهت پرتوهای نور و فوکوس کردن آن ها بر روی شبکیه باعث تصحیح نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم می شوند. لنزهای تماسی به دلیل کوچک و نامرئی بودنشان در چشم، کیفیت اپتیکی بالا، راحتی در استفاده و برآورده کردن نیازهای بینایی مختلف فرد، در سراسر دنیا بسیار پرطرفدار می باشند.

لنزهای هیبریدی چشم
لنزهای هیبریدی همزمان می توانند راحتی و دید خوب را برای بیمارانی که نمی توانند لنز سخت را تحمل کنند، فراهم نماید. این لنزها برای بیماران دچار کراتوکونوس (قوز قرنیه) در هر سطحی از پیشرفت این بیماری، بیماران دارای نامنظمی قرنیه و برخی مشکلات دیگر سطح قرنیه، مناسب هستند.
در تحقیقات جدید نشان داده شده است که این لنزها برای افرادی باخشکی چشم بالا نیز می توانند مفید باشند. این لنزها از دو قسمت مرکزی (RGP) که دید شفاف را برای بیمار فراهم کرده و در عین حال در برابر اشعه UV از چشم محافظت می نماید و قسمت محیطی (که از جنس soft silicon hydrogel می باشد) که قسمت مرکزی را احاطه کرده است و راحتی و تحمل طولانی مدت را برای فرد فراهم می آورد تشکیل شده است.

اصلاح پیر‌چشمی با استفاده از عدسی‌های تماسی
در افراد بالای 40 سال به طور طبیعی قدرت تطابق و قابلیت انعطاف پذیری عدسی چشم دستخوش تغییر می شود و قدرت بینایی برای دید نزدیک کاهش می یابد که به این حالت اصطلاحا پیرچشمی می گویند.در ابتدا با عقب تر نگه داشتن کتاب یا اشیا تصویر واضح می شود ولی با بالاتر رفتن سن، نیاز به استفاده از عینک نزدیک، جهت اصلاح پیرچشمی احساس می شود. البته برخی از افراد استفاده از لنزهای تماسی را جهت اصلاح پیرچشمی ترجیح می دهند. جهت اصلاح پیرچشمی با لنزهای تماسی به دو صورت می توان عمل کرد:
1. روش مونوویژن (monovision): در این روش از لنزهای تماسی جهت اصلاح دید استفاده می‌گردد و یک چشم جهت دید دور و چشم دیگر جهت دید نزدیک اصلاح می‌شود.
2. استفاده از لنزهای مولتی فوکال(multifocal) : که همزمان دید دور و نزدیک را اصلاح می کند و دید قابل قبولی را برای کلیه فعالیت های روزانه فراهم می نماید.
هرکدام از دو روش دارای مزایا و معایبی می باشند که بعد از معاینه فرد پیرچشم و با درنظر گرفتن شرایط ایشان، جهت نحوه اصلاح پیرچشمی تصمیم گیری می شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن