اصفهان، بلوار دانشگاه

مــرکز ایران

031-4636

شنبه تا پنج شنبه

نوبت دهی اینترنتی

چسبندگی پلک در نوزادان

چشم نوزادان در ماههای اول بسیار حساس میباشد ، چسبندگی چشم ها در نوزادان بیشتر توسط چشم های آبکی، پوسته پوسته شدن گوشه های چشم یا پلک و مژه های چسبناک یا مات ایجاد می شوند. این وضعیت بیشتر در یک چشم اتفاق میفتد اما ممکن است در برخی شرایط در هر دو چشم اتفاق بیفتد.اگر ترشحات از چشم با علائم دیگری مانند قرمزی یا خارش همراه باشد، می تواند نشان دهنده عفونت باشد.
اگر علائم زیر همراه با آبریزش و چسبندگی چشم در نوزاد شما رخ داده بهتر است به چشم پزشک مراجعه کنید:
تب
قرمزی چشم
خارش چشم
پلک های متورم
آنها دائماً چشمهایشان را فشار می دهند.
به نظر می رسد کنار بینی آنها متورم است.
تخلیه چرک یا ترشحات قرمز یا سبز از چشم
چشمانی که مدت زیادی چسبناک هستند.
به نظر می رسد کودک شما به نور حساس است.
با رسیدن به یک سالگی مجرای اشک هنوز مسدود شده است
به ندرت، کودک ممکن است به دلیل ناهنجاری مجرای اشک، چشمان چسبنده داشته باشد که می تواند باعث برجستگی بزرگی در گوشه داخلی چشم شود. در صورت مشاهده این علامت سریعاً به چشم پزشک مراجعه کنید.
شرایط زیر ممکن است منجر به چسبندگی چشم در نوزادان شود.

بیشتر بخوانید : واقعیتهایی در باره چشم نوزادان
انسداد مادرزادی مجرای بینی – انسداد (CNLDO)
CNLDO اصطلاح پزشکی برای مسدود شدن مجرای اشکی است که اشک اضافی چشم را به داخل بینی تخلیه می کند. مجرای اشک مسدود یا ناقص می تواند باعث شود که اشک برای مدت طولانی در چشم بماند و در نتیجه منجر به چسبندگی شود. این وضعیت در نوزادان غالباً مادرزادی است و 95٪ موارد CNLDO به خودی خود در اولین سال زندگی کودک برطرف می شود.
داكريوسيستيت
داکریوسیستیت التهاب كيسه اشكی است. این وضعیت معمولاً کمتر شایع است و اغلب به عنوان عارضه مجرای اشک مسدود شده اتفاق میفتد که 2.9٪ موارد داکریوسیستیت را نیز شامل می شود.
استی یا هوردولوم
استی برآمدگی ناشی از عفونت غدد چربی یا غدد عرق موجود در لبه پلک است. استی ممکن است ترشحات زرد داشته باشد که منجر به چسبندگی چشم شود.
ورم ملتحمه
عفونت مسری چشم می تواند باکتریایی، ویروسی یا آلرژیک باشد. این عفونت منجر به آبریزیش بیش از حد چشم می شود، که در نهایت می تواند منجر به چسبندگی چشم گردد.
ناهنجاری های بینی
مشکلات مادرزادی مجاری بینی مانند پولیپ بینی و تغییر شکل بینی نیز ممکن است باعث پارگی بیش از حد و چسبندگی چشم شود. علاوه بر آن، وجود جسم خارجی در مجرای بینی نیز ممکن است باعث آبریزش و چسبندگی چشم شود.
عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی
سرفه و سرما خوردگی معمولی یا سایر عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی در نوزادان ممکن است باعث آبریزش چشم و چسبندگی آن شود.
آلرژی
آلرژی می تواند باعث خارش چشم و آبریزش چشم و چسبندگی چشم شود. گرده، غذا، خز حیوان خانگی و حتی رایحه لوسیون های بدن می توانند منجر به آلرژی شوند. به ندرت، گلوکوم نوزاد و عفونت های قرنیه ممکن است باعث آبریزش و چسبندگی چشم در نوزادان شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن