اصفهان، بلوار دانشگاه

مــرکز ایران

031-4636

شنبه تا پنج شنبه

نوبت دهی اینترنتی

پیوند قرنیه چشم

قرنیه چشم یک لایه روشن در قسمت جلوی چشم است که به تجمع نور کمک می کند تا بتوانید به وضوح مشاهده کنید. اگر آسیب ببیند، ممکن است نیاز به تعویض آن داشته باشید. جراح تمام یا بخشی از قرنیه شما را برداشته و آن را با یک لایه سالم از بافت قرنیه دیگر جایگزین می کند. قرنیه جدید از طرف افرادی دریافت می شود که هنگام فوت، این بافت را اهدا کردند. پیوند قرنیه ، که به آن کراتوپلاستی نیز گفته می شود، می تواند باعث به وجود آمدن بینایی و کاهش درد شود.
پیوند قرنیه چشم چندین مشکل را اصلاح می کند، از جمله:
زخم قرنیه به دلیل آسیب یا عفونت
زخم های قرنیه یا “زخم” ناشی از عفونت
یک وضعیت پزشکی که باعث بیرون زدگی قرنیه شما می شود (کراتوکونوس)
نازک شدن، گرفتگی یا تورم قرنیه
بیماری های ارثی چشم مانند دیستروفی فوچ
مشکلات ناشی از عمل زودرس چشم
چشم پزشک پیوند قرنیه به شما اطلاع می دهد کدام روش خاص برای وضعیت شما بهتر است.

جراحی پیوند قرنیه چگونه انجام میشود؟
قبل از عمل پیوند قرنیه پزشک احتمالاً یک معاینه و برخی آزمایشات آزمایشگاهی را انجام می دهد تا از سلامت عمومی شما مطمئن شود. ممکن است مجبور شوید چند هفته قبل از عمل پیوند قرنیه برخی از داروهای خاص مانند آسپرین را متوقف کنید. معمولاً شما باید یک روز قبل از پیوند قرنیه خود از قطره های آنتی بیوتیکی در چشم خود استفاده می کنید تا از بروز عفونت جلوگیری کند. بیشتر اوقات، این جراحی ها به عنوان روش های سرپایی تحت بی حسی موضعی انجام می شود. این بدان معناست که شما بیدار خواهید بود، اما ناراحت کنند نیست، منطقه بی حس است و در همان روز قادر خواهید بود به خانه بروید. چشم پزشک شما تمام جراحی را با میکروسکوپ انجام می دهد. به طور معمول 30 دقیقه تا یک ساعت طول می کشد.

بیشتر بخوانید :چشم و تشخیص آلزایمر
پس از جراحی پیوند قرنیه چشم ، شما احتمالاً حداقل یک روز، شاید 4 روز، چشم خود را خواهید پوشاند تا لایه بالای قرنیه شما بهبود یابد. چشم شما به احتمال زیاد قرمز و حساس به نور خواهد بود. ممکن است برای چند روز احساس درد کنید، اما برخی از افراد هیچ ناراحتی را احساس نمی کنند. پزشک شما برای کاهش التهاب و کاهش احتمال عفونت، قطره چشم تجویز می کند. او ممکن است داروهای دیگری را برای کمک به درد تجویز کند. او می خواهد روز بعد از عمل، چندین بار در طی دو هفته بعد، و سپس چند بار دیگر در طول سال اول، چشم شما را معاینه کند.
برای روش های پیوند مانند DSEK و DMEK که از حباب گاز در داخل چشم استفاده می کنند تا بتواند بافت پیوند شده را قرار دهند، جراح ممکن است از شما بخواهد که در طول روز بعضی اوقات صاف دراز بکشید و شبها روی پشت خود بخوابید. بعد از عمل باید از چشم خود در برابر آسیب محافظت کنید. دستورالعمل های پزشک خود را با دقت انجام دهید. قرنیه شما خون نمی گیرد بنابراین به آرامی بهبود می یابد. در صورت نیاز به بخیه، چشم پزشک شما آنها را چند ماه بعد در مطب از چشم شما خارج می کند.

بیشتر بدانید :افتادگی پلک
عوارض احتمالی جراحی پیوند قرنیه چشم
پیوند قرنیه چشم روشی نسبتاً بی خطر محسوب می شود، اما جراحی است، بنابراین خطراتی نیز وجود دارد. در حدود 1 از هر 10 پیوند، سیستم ایمنی بدن به بافت اهدا شده حمله می کند. به این حالت رد گفته می شود. در بیشتر مواقع با قطره های چشم قابل برگشت است. از آنجا که بافت اهدا کننده برای DSEK و به خصوص DMEK استفاده می شود، این روش ها احتمال رد بسیار کمتری وجود دارد. عوارض احتمالی دیگری که ممکن است اتفاق بیفتد شامل موارد زیر است:
عفونت
خون ریزی
فشار بیشتر در چشم (به نام گلوکوم)
پر شدن مایع چشم (به نام آب مروارید)
تورم قرنیه
شبکیه جدا شده، هنگامی که سطح پشتی چشم شما از حالت طبیعی خود خارج می شود
بیشتر افرادی که پیوند قرنیه دارند حداقل بخشی از بینایی آنها ترمیم می شود، اما نتیجه برای افراد متفاوت است. این امر می تواند چند هفته و حداکثر یک سال طول بکشد تا دید شما به طور کامل بهبود یابد. ممکن است بینایی شما قبل از بهتر شدن کمی بدتر شود. ممکن است نیاز به استفاده از عینک یا تجویز لنزهای تماسی باشد که شامل اصلاح آستیگماتیسم شود زیرا بافت پیوند شده کاملاً گرد نخواهد بود. بعد از سال اول، شما باید سالی یک یا دو بار به چشم پزشک خود مراجعه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن