اصفهان، بلوار دانشگاه

مــرکز ایران

031-4636

شنبه تا پنج شنبه

نوبت دهی اینترنتی

پاییز و چشم ها

افزايش ريزگردها و تغييرات آب و هوايي منجر به ايجاد حساسيت هاي چشمي در فصل پاييز مي شود.حتي در فصل پاييز هم بايد از بينايي تان حفاظت کنيد و مانع آسيب هاي مختلف ناشي از آب و هواي اين فصل بر بينايي تان شويد حساسيت هاي چشمي ممکن است در اين فصل ايجاد شوندالتهابات و عفونت هاي پلک,خارش شديد, سوزش, قرمزي و تورم از جمله اختلالات چشمي گوناگوني هستند که در اين فصل از سال پديد مي آيند. بيماري هاي ناشي از حساسيت پاييزي را به دو دسته بيماري هاي پرده سطحي چشم و قرنيه که متاثر از آب و هوا، ريزگردهاي نباتي و گياهي، آلودگي ها و ناشي از وزش باد، فعال شدن و هجوم حشرات و پشه ها است مي توان تقسيم کرد.

يکي از شايع ترين مشکلات اختلالات پلکي در فصل پاييز اتفاق مي‌افتد، اين اختلال مي تواند با عفونت لبه پلک يا ايجاد پوسته در سطح آن ايجاد شود که با خارش شديد، سوزش، قرمزي و تورم همراه است.در صورت وقوع حساسيت هاي سطحي، بهترين اقدام شستشوي پلک با آب خنک و سالم، استفاده از شامپو هاي مخصوص شستشوي چشم يا شامپو بچه و همچنين گرم نگه داشتن لبه پلک با حوله گرم و استفاده از قطره اشک مصنوعي مي تواند به التهابات و عفونت هاي پلک التيام بخشد. بعد از مشاهده علايم حساسيت بهترين کار مراجعه به چشم پزشک متخصص است تا حسايت هاي چشم در موارد اورژانسي هر دو پلک را درگير و حرکات چشم را مختل و تا درجاتي منجر به کاهش بينايي مي شود که در اين موارد نياز فوري به مراجعه به پزشک متخصص است.

بيماري سطح چشم ممکن است با قرمزي پرده کنار قرنيه ايجاد و با علايمي نظير ريزش اشک و ايجاد لکه هاي سفيد بر سطح قرنيه پديدار شود که در صورت درمان نشدن ممکن است به التهاب داخلي تبديل شود. همچنين با هجوم و افزايش حشرات در فصل پاييز و ورود به چشم و گاه حتي در مواقع تخم گذاري و پديد آمدن کرم هاي بسيار ريزي در سطح پلک با علايم خارش و سوزش همراه شود.
خشکي چشم در فصل پاييز تشديد و يا بر اثر افزايش ريزگردهاي موجود در هوا ايجاد مي شود، يکي از انواع خشکي چشم، خشکي تبخيري است که مي تواند با تغيير آب و هوا، فصل و دما ايجاد شود. قرمزي، تشديد ريزش اشک، کاهش بينايي، اختلال در ساختار اشکي چشم و احساس وجود جسم خارجي در چشم از علايم آن است. استفاده از عينک آفتابي مي تواند تا حدودي از بروز خشکي چشم و جلوگيري از ورود ريزگردها و ايجاد آلرژي هاي چشمي موثر باشد.
در صورت سهل انگاري و عدم درمان به موقع اين عارضه مي تواند ضايعات جبران ناپذيري را درسطح قرنيه و سطوح ديگر چشم ايجاد کند، همچنين تشديد عفونت پلک با توجه به حساسيت و حياتي بودن اين عضو بدن، زندگي فرد را مختل کرده و مستلزم درمان طولاني است

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن