اصفهان، بلوار دانشگاه

مــرکز ایران

031-4636

شنبه تا پنج شنبه

نوبت دهی اینترنتی

ویژگیهای یک عینک طبی خوب

چشم به دلایل مختلف مانند وراثت، عوامل محیطی و ژنتیک، ممکن است ضعیف شده و فرد دچار بیماری‌های مربوط به بینایی شود. از همین جهت ضروری است که تمام افراد ویژگی‌های یک عینک طبی خوب را بداند.

پیرچشمی‌، آب مروارید، آستیگماتیسم و … همگی جزو بیماری‌های مربوط به بینایی می‌باشند که با استفاده مناسب از انواع عینک‌های طبی قابل کنترل اند. در بین کسانی که از عینک استفاده می‌کنند، چند دسته افراد مختلف وجود دارد. گاه افراد بر اساس تجویز پزشک مجبور به استفاده از آن می‌شوند. البته ممکن است فردی نیز به دلیل علاقه به مد و پوشاک از عینک استفاده کند، بدون این‌که مشکل بینایی داشته باشد.

تاریخچه انواع عینک طبی
قبل از این‌که به ویژگی‌های یک عینک طبی خوب بپردازیم بهتر است کمی با تاریخچه پیدایش آن آشنا شویم. از این وسیله برای اولین بار در قرن سیزدهم در اروپا استفاده شد. دو شیشه عدسی که بر روی چشم انسان قرار می‌گرفت و به‌وسیله دو دسته برای حفظ تعادل روی گوش مستقر می‌شد. البته بعد از گسترش صنعت چاپ و نیاز اساسی که هنگام خواندن نشریه و روزنامه، افراد به آن پیداکرده بودند بسیار رواج یافت.

امروزه در جوامع صنعتی نیز از آن جهت که بخش بزرگی از زندگی هر فرد را تحصیل تشکیل داده، قطعاً نیاز به کالایی که آن‌ها را در امر بینایی یاری کند حس می‌شود.

بررسی ویژگی‌های یک عینک طبی خوب
هر عینک قطعاً از دو بخش تشکیل‌شده است. ما برای بررسی ویژگی‌های عینک طبی به شرح این دو بخش خواهیم پرداخت.

لنز: این بخش که به آن عدسی نیز گفته می‌شود، در حقیقت مهم‌ترین بخش تشکیل‌دهنده عینک است. مهم بودن لنز از آن جهت است که این وسیله‌ جهت درمان می‌باشد. (به غیر از افرادی که صرفاً برای زیبایی از آن استفاده می‌کنند) درمان چشم به واسطه لنز‌های مخصوص انجام می‌شود.

فریم: برای نگه داشتن و چیدمان این لنز‌ها بر رو چشم، نیاز به قابی مخصوص است. جنس فریم و کیفیت مواد آن بسیار مهم است. جنس فریم از آن جهت دارای اهمیت می‌باشد که ممکن است با پوست برخی افراد سازگاری نداشته باشد. عدم سازگاری با پوست می‌تواند موجب التهاب پوستی شود. کیفیت مواد به کاررفته، در طول عمر عینک و همچنین مقاومت در برابر فشار تأثیر بسزایی دارد.

پس در نتیجه اگر می‌خواهید ویژگی‌های یک عینک طبی خوب را بدانید لازم است که عدسی و فریم آن را بررسی کنید و یک تعادل میان این دو ایجاد نمایید.

قطعاً انتخاب لنز مناسب از فریم بسیار مهم‌تر است. امروزه در سطح بازار لنز‌های مختلفی وجود دارد که خرید آن‌ها، گاه با اشتباه همراه است. حال سؤالی که مطرح می‌شود این است که چرا انتخاب لنز بسیار مهم است؟

هنگام خرید عینک شما فریم را انتخاب می‌کنید، انتخاب صحیح فریم از جهت زیبایی و راحتی فرد هنگام استفاده از آن ضروری است. اما لنز بسیار مهم‌تر است زیرا به طور مستقیم با چهار عامل یعنی ظاهر، زیبایی، ایمنی و بینایی، سروکار دارد.

در قدیم از عدسی شیشه‌ای استفاده ‌می‌شد، اما شیشه بسیار سنگین بوده و همچنین به‌راحتی شکسته و به چشم آسیب می‌رساند. در نهایت در سال ۱۹۴۷ شرکت Armorlite توانست نسخه پلاستیکی از این محصول را ارائه دهد. این محصول پلاستیکی از آن جهت که وزنی حدود نصف وزن شیشه را داشت و هزینه آن نیز کمتر بود مورد استقبال قرار گرفت. کیفیت نور عالی این محصول ازجمله دلایل کاربردی بودن آن در بازار امروزی است.

عامل بعدی که جزء اصلی‌ترین ویژگی‌های عینک طبی است، مقاومت در برابر اشعه UV در هر دو نوع A و B می‌باشد. قطعاً قرار گرفتن در معرض تابش اشعه نور فرابنفش (UV) در طول عمر افراد تأثیر بسزایی دارد و ممکن است مشکلاتی برای چشم او ازجمله آب مروارید و دژنراسیون ماکولا، ایجاد کند.

به طور کلی یکی از ویژگی‌های یک عینک طبی خوب این است که لنز آن از نظر پزشکی مناسب بیماری چشم باشد و همچنین بتواند در مقابل خطراتی که چشم را تهدید می‌کند ازجمله برخورد و شکستی مقاومت کند. البته انعکاس نور و سرعت پخش آن نیز بسیار مهم است که هنگام خرید عینک باید درباره این موضوعات از فروشنده سؤال کنید.

فریم

قاب عینک عامل مهم دیگر برای عینک طبی می‌باشد. فریم از چندین جهت حائز اهمیت است. اول اینکه وزن آن بسیار مهم است زیرا در برخی موارد ممکن است چندین ساعت و یا حتی چندین روز بر روی چشم شما باشد. پس فریم در درجه اول باید سبک باشد.

فریم انواع مختلفی دارد که به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

عینک‌های با فریم‌های کامل (Full-Rimmed): این فریم به گونه‌ای است که به طور کامل دور تا دور عدسی را پوشش می‌دهد و امکان شکستی و آسیب به لنز در آن بسیار پایین است. جنس آن‌ها معمولاً از استات، پلاستیک و تیتانیوم ساخته می‌شود.
اگر شما به دنبال عینکی هستید که کمتر آسیب ببیند حتماً توصیه می‌شود از این نوع فریم استفاده کنید.

عینک‌های بدون فریم (Rimless): اگر تمایل دارید بخش بیشتری از صورت شما دیده شود، این فریم بسیار برایتان مناسب است. در این طراحی هیچ قابی، عدسی را احاطه نکرده است و تنها دو بازو برای اتصال با دسته در نظر گرفته‌شده است.
مشکل اصلی این قاب، آسیب‌پذیری بالا آن می‌باشد. یعنی ممکن است لنز آن ترک بردارد یا لب پر شود. در نتیجه این فریم برای افرادی که تحرک بالایی دارند مناسب نیست. نکته مهم این است که این مشکل باعث این نمی‌شود تا این نوع فریم دارای ویژگی‌های عینک طبی خوب نباشد، زیرا همان‌طور که اشاره شد کارایی مخصوص خود را دارد.

عینک‌های نیم فریم (Semi-Rimless): اگر شما هم دقیقاً نمی‌دانید بین دو فریم بالا کدام را انتخاب کنید، همچنان یک انتخاب دیگر پیش روی شما است. طراحان این عرصه به سلیقه افراد میانه رو نیز توجه کرده‌اند و قاب‌هایی را روانه بازار کرده که بخشی از لنز توسط فریم پوشیده شده و بخش دیگر آزاد است.

نتیجه گیری

اگر قصد خرید وسیله‌ای را دارید که از چشم شما محافظت کند، حتماً توصیه می‌کنیم ابتدا با ویژگی‌های یک عینک طبی خوب آشنایی شوید. این شناخت نسبی موجب می‌شود بتوانید بهترین انتخاب را داشته و سلامتی خود را تضمین کنید.

در پایان توصیه می‌شود قبل از هر‌گونه اقدام، به پزشک متخصص مراجعه کرده تا با خیالی آسوده بتوانید از عینک طبی استفاده کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن