اصفهان، بلوار دانشگاه

مــرکز ایران

031-4636

شنبه تا پنج شنبه

نوبت دهی اینترنتی

نوار عصب چشم

در صورت بوجود آمدن تغییراتی در بینایی فرد که ممکن است ناشی از مشکلات عصبی باشد، چشم پزشک انجام این تست را تجویز می‌کند. نوار عصب چشم یا پتانسیل برانگیخته‌ی بینایی، عبارتند از الکتروفیزیولوژیک پتانسیل‌های تحریک بینایی به کمک محرک‌های بینایی از جمله یک صفحه‌ی شطرنجی بر روی صفحه نمایش کامپیوتر است.برای این منظور، الکترودهایی را در پشت سر بیمار قرار می‌دهند و به روش بررسی تست نوار عصبی یا الکتروانسفالوگرام، فعالیت الکتریکی مغز، نسبت به این محرک‌های بینایی اندازه‌گیری می‌شود.واکنش به محرک های بصری از لب پس‌سری مغز که مسئول دریافت و تفسیر سیگنال‌های بصری را بر عهده دارد نشأت می‌گیرد.

تست نوار عصب بینایی چشم
در صورت بوجود آمدن تغییراتی در بینایی فرد که ممکن است ناشی از مشکلات عصبی باشد، چشم پزشک انجام این تست را تجویز می‌کند.برخی از علائمی که با داشتن آنها نیاز به انجام این تست است، در ادامه معرفی شده‌اند:
کاهش قدرت بینایی( ممکن است همراه با درد یا بدون درد باشد.)
دوبینی چشم
تاری دید
پرش چشمی
تغییر در دید رنگ
احساس ضعف در چشم ها، بازو و ساق پا
این مشکلات و علائم، اغلب نامحسوس بوده با انجام معاینات بالینی قابل تشخیص نیستند.در واقع انجام تست نوار عصبی چشم برای تشخیص این علائم و مشکلات ضروری است.

عصب چشمی با انتقال سیگنال ها از مغز به چشم، انسان را قادر به دیدن می‌کند، بنابراین انجام تست نوار عصب چشم به چشم پزشک اجازه می‌دهد تا میزان پاسخ سیستم بینایی را به نور بررسی کند.همچنین از این تست می‌توان برای بررسی بینایی کودکان و بزرگسالانی که قادر به خواندن نمودارهای چشم نیستند استفاده کرد.

برای دریافت نوبت اینترنتی در سایت کلینیک چشم پزشکی صدرا کلیک نمایید .
این تست، مدت زمانی که سیگنال ها از چشم به لب پس‌سری منتقل می‌شوند را اندازه‌گیری می‌کند. نتیجۀ این بررسی وجود هر ناهنجاری در مسیر عصبی را مشخص می‌سازد.برای مثال در بیماران ام‌اس، قشر و پوشش پیرامونی سلول های عصبی در مغز و نخاع که میلین نام دارند آسیب می‌بیند.این بدین معناست که در این وضعیت زمان بسیاری طول می‌کشد تا سیگنال‌های الکتریکی از چشم به مغز منتقل شوند و در این صورت نتیجه‌ی تست نوار عصب چشم غیرطبیعی خواهد بود.
در تست نوار عصبی چشم نرمال و طبیعی، مسیرهای عصبی موجود در چشم، به شدت به محرک ‌های بینایی حساس بوده و به سرعت اطلاعات دریافتی از چشم را به لب پس‌سری مغز منتقل می‌کنند.

انجام نوارعصب بینایی چشم
قبل از انجام تست، دستورالعمل انجام تست، برای آمادگی بیمار به او ارائه می‌شود. اما معمولاً با توجه به محلی که تست انجام می‌شود، این روش متفاوت است.برخی از روش‌های مشترکی که برای آماده کردن بیمار انجام می‌شود، از این قبیل هستند:
بیمار باید مو و پوست سر خود را شب قبل از تست بشوید و از هیچ محصول شیمیایی چون روغن مو، اسپری و ژل استفاده نکند.
خواب کافی، شب پیش از آزمایش داشته باشد.
افرادی که از عینک استفاده می‌کنند، هنگام انجام تست باید عینک خود را همراه داشته باشند.
تغذیه و مصرف داروها باید مانند قبل ادامه یابد، البته تنها مصرف برخی داروها که ممکن است نتیجه‌ی تست را تحت تأثیر قرار دهند، ممنوع است.
به موقع حاضر شدن برای انجام تست و حفظ خونسردی و آرامش.
در صورتی که بیمار مبتلا به عارضه‌های چشمی مانندآب مروارید یا آب سیاه است باید به چشم پزشک اطلاع دهد چرا که ممکن است نتیجه‌ی تست را مخدوش کند.
هر آنچه هنگام انجام نوارعصب بینایی چشم روی می‌دهد
این تست کاملاً مطمئن و بی خطر است.

در سایت کلینیک چشم پزشکی صدرا بیشتر بخوانید :فشار چشم
تست نوار عصب چشم چه چیزی را نشان می‌دهد؟
این تست برای تشخیص اپتیک نوریتیس بسیار اهمیت دارد. این وضعیت منجر می‌شود تا عصب هایی که پیغام را از چشم به مغز می‌فرستند، ملتهب شوند؛ که در این صورت عصب بینایی نمی‌تواند سیگنال‌ها را به درستی به مغز ارسال کند و در نهایت منجر به دریافت نتیجه‌ی غیر عادی از تست می‌شود، این مشکل نیز، می‌تواند به تغییرات ناگهانی در بینایی منجر شود. اپتیک نورویتیس یک مشکل رایج در بیماران مبتلا به ام‌اس است.در ادامه برخی از شرایطی که منجر به نتیجه‌ی غیر عادی از تست نوار عصبی چشم می‌شوند معرفی شده‌اند:
نوروپاتی بینایی
نوروپاتی بینایی که ممکن است به دلیل آسیب دیدگی عصب بینایی ایجاد شود و آسیب دیدگی عصب بینایی دلایل مختلفی چون انسداد رگ‌های خونی سیستم عصبی، کمبود تغذیه یا مسمویت ایجاد دارد.با آسیب دیدن عصب، سیگنال‌های الکتریکی به درستی فعالیت نمی‌کنند.
برای مثال دیابت در مراحل پیشرفته منجر به آسیب دیدگی رگ های خونی و عصب‌های چشمی می‌شود و یا آمبلیوپی سمی که یک وضعیتی مربوط به چشم است که منجر به واکنش سمی در عصب‌های چشم شده و قدرت بینایی را کاهش می‌دهد.
تومورها یا ضایعات فشرده کننده عصب بینایی
تومورها یا ضایعات فشرده کننده عصب بینایی، اگر عصب بینایی فشرده شود، مسیر هدایت عصبی تحت تأثیر قرار می‌گیرد و نتیجه‌ی تست غیرطبیعی می‌‌شود.
گلوکوم یا بیماری آب سیاه چشم
در بیماران مبتلا به گلوکوم فشار داخل چشم افزایش می‌یابد که منجر به آسیب عصب بینایی می‌شود و نتیجه‌ی تست را غیرطبیعی می‌‌کند.
فشار خون چشمی
فشار خون چشمی اشاره به هر وضعیتی دارد که منجر به افزایش فشار چشم شود، بیمارانی که دچار این وضعیت هستند در معرض خطر ابتلا به گلوکوم نیز قرار دارند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن