اصفهان، بلوار دانشگاه

مــرکز ایران

031-4636

شنبه تا پنج شنبه

نوبت دهی اینترنتی

مراقبتهای بعد از عمل آب مروارید

آب مرواريد به کدورت عدسي طبيعي چشم که در پشت عنبيه و مردمک قرار دارد، گفته مي شود. عدسي يا لنز چشم؛ مثل لنز دوربين عکاسي کار مي کند و نور را بر روي پرده شبکيه چشم که در عقب چشم قرار دارد.در صورت تشخصیص متخصص چشم عمل جراحی آب مروارید انجام میشود که مراقبتهای بعد از عمل بسیار مهم است . در این مقاله ما شما را با آنها آشنا میکنیم .


تغذیه و رژیم غذایی
پس از جراحی نیازی به تغییر رژیم غذایی وجود ندارد و تنها بهتر است در ساعات اول بعد از عمل از وعده های غذای نرم استفاده شود. در ضمن با خوردن میزان مناسب سبزی، میوه و آب از بروز یبوست جلوگیری کنید.


مصرف قطره های چشمی
معمولاً روز بعد از جراحی، چشم پزشک در مورد نوع و زمان مصرف قطره ها به شما توضیح می دهد. این قطره ها شامل قطره ضدالتهاب برای ترمیم و کاهش حساسیت به نور و قطره آنتی بیوتیک به منظور کاهش احتمال ابتلا به عفونت است.
توجه داشته باشید داروها و قطره ها باید طبق دستور پزشک و با دقت مصرف شود. همچنین در مورد شروع استفاده از داروهایی که قبلا استفاده می کردید با چشم پزشک خود مشورت کنید.


نحوه صحیح استفاده از قطره های چشمی
دست ها را به روش صحیح کاملا شستشو دهید.
سر خود را کمی به عقب خم کنید.
پلک تحتانی را به سمت پایین بکشید.
گوشه داخلی چشم (سمت بینی) را با انگشت اشاره فشار دهید، سپس قطره را بچکانید؛ این کار باعث می شود از ورود قطره به داخل مجرای اشکی و خروج از طریق بینی جلوگیری شود.
قطره باید بدون تماس نوک قطره چکان با چشم یا پلک یا مژه چکانده شود.
پس از چکاندن قطره، چشم خود را به مدت 30 ثانیه ببندید، سپس پلک بزنید.
بعد از باز کردن چشم ها، اشک و یا قطره جذب نشده را با دستمال تمیز خشک کنید.
در صورتی که پزشک بیش از یک نوع قطره را همزمان تجویز کرده است، استفاده از آن ها باید با فاصله زمانی 5 دقیقه انجام شود.

معاینه های بعد از عمل در روزهای اول و سوم، هفته سوم یا چهارم، ماه ششم و سپس سالی یک بار توصیه می شود؛ دقت فرمایید که با توجه به شرایط چشم شما، ممکن است چشم پزشک، برنامه معاینه دیگری را توصیه کند.


زمان تعیین شماره عینک
معمولاً در چند هفته اول بعد از عمل، شماره چشم در حال تغییر است، بنابراین بهتر است پس از چند هفته برای تعیین نمره عینک (به خصوص عینک مطالعه) مراجعه کنید.
درصدی از بیماران به خصوص کسانی که دچار آستیگماتیسم قبل از عمل هستند، بعد از عمل به عینک دور هم نیاز دارند.


مراقبت های بلند مدت
بعد از جراحی کاتاراکت، معاینه های منظم را پیگیری نمایید. طی این ملاقات ها، چشم پزشک نتایج جراحی را بررسی کرده، شما را از چگونگی روند بهبودی چشم‎تان مطلع می کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن