اصفهان، بلوار دانشگاه

مــرکز ایران

031-4636

شنبه تا پنج شنبه

نوبت دهی اینترنتی

قوس پیری قرنیه

قوس قرنیه یا Arcus senilis نیم دایره خاکستری، سفید یا زرد رنگی در لبه خارجی قرنیه ، لایه خارجی شفاف بر روی چشم شکل گرفته و بخشی از آن را می پوشاند. این نیم دایره به وجود آمده ممکن است از جنس چربی و کلسترول باشد. بیماری قوس پیری چشم در افراد مسن شایع تر است.
کلسترول و تری گلیسریدها دو نوع از چربی های موجود در داخل خون هستند. بعضی از این لیپیدها در داخل خون در نتیجه خوردن غذاهایی مثل گوشت و محصولات لبنی به وجود آمده و مابقی آن توسط کبد تولید می شود. البته صرفاً وجود حلقه ای در اطراف قرنیه نشان دهنده بالا بودن کلسترول خون نیست. بیماری قوس پیری بیشتر در سالمندان شایع است. علت این شیوع در سنین بالا به خاطر گشاد تر شدن عروق با بالا رفتن سن افراد است. زیرا با گشاد تر شدن رگ های خونی کلسترول و چربی های بیشتری به سمت قرنیه حرکت کرده و در نتیجه باعث بروز بیماری قوس پیری در افراد با سن بالا خواهد شد.
عوامل خطر قوس پیری قرنیه
سن: قوس قرنیه معمولاً در نتیجه افزایش سن افزایش می آید..
سطح کلسترول: سطح کلسترول بالا ممکن است منجر به بروز این بیماری شود.
حدود 60 درصد از افراد با سن 50 تا 60 سال مبتلا به بیماری قوس پیری بوده و بعد از سن 80 سال تقریباً 100 درصد از افراد مسن به این بیماری مبتلا شده و شاهد بروز منحنی در اطراف قرنیه شان خواهند بود. بیماری قوس پیری (Arcus senilis) در مردان شایع تر از زنان است.احتمال ابتلا افراد آفریقایی- آمریکایی به این بیماری بسیار بیشتر از دیگر نژاد ها است.
البته بیماری قوس پیری فقط در افراد مسن به وجود نیامده و افراد زیر 40 سال نیز ممکن است به این بیماری دچار شوند. کافی است فرد مبتلا به بیماری ارثی باشد که سطح تری گلیسرید و کلسترول خون را افزایش دهد تا احتمال بروز بیماری قوس پیری در او تا حد قابل توجهی افزایش یابد.
اما بروز بیماری قوس قرنیه در کودکان و نوزادان تازه به دنیا آمده نادر بوده و کمتر اتفاق میفتد.بیماری قوس پیری قرنیه ممکن است در افراد مبتلا به دیستروفی بلوری مرکزی اشنایدر نیز به وجود بیاید.بعضی از بیماری های نادر ارثی نیز می تواند باعث انباشت کلسترول در قرنیه چشم و بروز قوس پیری شود.

چشم پزشکی در اصفهان
بیشتر بخوانید :

پیوند قرنیه چشم

زخم قرنیه چشم

علائم قوس پیری قرنیه
اگر فردی دچار قوس پیری شده باشد، یک نیم دایره یا منحنی خاکستری رنگ بر روی چشم ایجاد خواهد شد. این منحنی یا نیم دایره ممکن است در قسمت های بالایی یا پایینی قرنیه فرد مبتلا به وجود بیاید. نهایتاً این نیم دایره ممکن است به شکل یک دایره کامل درآمده و تمامی قسمت های رنگی چشم یا همان عنبیه چشم را در بر بگیرد. بعد از بروز قوس پیری بینایی فرد مبتلا تحت تأثیر قرار نگرفته و علائم و نشانه ها در قدرت بینایی او را تحت تأثیر قرار نخواهد داد.
تشخیص قوس پیری قرنیه
زمانی که چشم پزشک مشغول معاینه چشم می شود، عوامل متعددی برای ارزیابی وضعیت چشم برای تشخیص بیماری قوس پیری مورد بررسی قرار خواهد گرفت. به عنوان مثال زمانی که پزشک با بیمار جوان مبتلا به قوس پیری مواجه می شود، توجه ویژه ای به یافته ها از شبکیه چشم خواهد داشت. در حین انجام آزمایش و معاینه قطره های چشمی به خصوصی برای گشاد شدن مردمک به داخل چشم ریخته شده و پس از گشاد شدن مردمک، رگ های خونی شبکیه برای مشاهده علائم و نشانه های بیماری مورد بررسی قرار خواهد گرفت.ظاهر و ضخامت رگ های خونی می تواند نشانه هایی از بالا رفتن سطح لیپید خون و آترو اسکلروزیس باشد.
اگر پزشک متوجه بیماری آترو اسکلروزیس رگ های خونی شبکیه و قوس شود، احتمالاً برای درمان او را به یک پزشک داخلی یا پزشک قلب و عروق ارجاع خواهد داد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن