اصفهان، بلوار دانشگاه

مــرکز ایران

031-4636

شنبه تا پنج شنبه

نوبت دهی اینترنتی

علت درد چشم در هنگام پلک زدن

درد چشم در هنگام پلک زدن ممکن است در کل چشم یا نقاط خاصی از چشم مثل قرنیه یا روی پلک چشم بروز کند طیفی از علل مختلف می‌تواند مسؤول درد چشم در هنگام پلک زدن باشد. برخی از این علل نیاز به مراقبت پزشکی دارند.این موضوع عمومیت دارد که مواد زائد مثل گرد و خاک و ذرات کثیف داخل چشم شوند و سبب بروز درد در هنگام پلک زدن گردند. به هر جهت، این احتمال نیز وجود دارد که درد مزبور از جراحت یا اختلالات پزشکی ناشی شود.
علل بروز درد در هنگام پلک زدن شامل موارد زیر است:
1. جراحت
چشم در برابر آسیب دیدگی نسبتاً آسیب‌پذیر است. ترومای شدید یا مواد زائد می‌توانند چشم یا حدقۀ آن را مجروح کرده سبب بروز درد در هنگام پلک زدن شوند.خراش سطح چشم (قرنیه) نوع شایعی از جراحت است که احتمال بروز آن از طریق سایش یا لمس چشم به سادگی وجود دارد.در عین حال این احتمال وجود دارد که چشم بر اثر مجاورت بیش از حد با نور فرابنفش آفتاب یا از طریق تماس با برخی مواد دچار سوختگی شود.
2. ورم ملتحمه
ورم ملتحمه به التهاب غشاء شفافی که چشم و زیر پلک‌ها را می‌پوشاند اشاره دارد. رگ‌های خونی ممکن است متورم شوند که این باعث قرمز و زخم‌دار شدن بخش‌های سفید چشم می‌شود. ورم ملتحمه بر اثر انواع عفونت یا آلرژی مثل تب یونجه یا آلرژی به حیوانات خانگی ایجاد می‌شود. ورم ملتحمۀ ایجاد شده بر اثر عفونت، مُسری است.
3. گل‌مژه
گل‌مژه هنگامی بروز می‌کند که فولیکول‌های مژه یا غدد روغنی پلک چشم دچار عفونت می‌شوند. گل‌مژه سبب تورم در پلک چشم می‌شود که می‌تواند در هنگام پلک زدن درد ایجاد کند.در حالی که خود گل‌مژه واگیر نیست باکتری مسبب آن می‌تواند از فردی به فرد دیگر انتقال پیدا کند.اغلب گل‏‌مژه‌ ها بر اثر باکتری‌هایی مثل استافیلوکوک اورئوس ایجاد می‌شوند، که می‏‌توانند از طریق تماس نزدیک از فردی به فرد دیگر منتقل شوند.
4. عفونت مجرای اشک
مجرای اشک در صورت مسدود شدن، برای مثال توسط مواد زائد، ممکن است دچار عفونت ناشی از باکتری شود. این وضعیت می‌تواند باعث ایجاد درد در گوشۀ چشم در هنگام پلک زدن گردد.

برای خواندن مقالات بیشتر در سایت کلینیک چشم پزشکی صدرا کلیک نمایید.
5. بلفاریت
بلفاریت اختلالی است که در آن کناره‌های بالایی یا پایینی پلک‌ها ملتهب می‌شود. در بلفاریت ممکن است پلک چشم دچار زخم و سبب ایجاد درد در هنگام پلک زدن شود.بلفاریت ممکن است بر اثر باکتری، انسداد غدد، یا برخی اختلالات پوستی مثل درماتیت سبورئیک ایجاد گردد.
6. اولسر قرنیه
اولسر قرنیه یک زخم باز است که بر سطح چشم گسترش پیدا می‌کند. اولسرهای قرنیه معمولاً در نتیجۀ عفونت بروز می‌کنند اما در عین حال امکان ایجاد آنها بر اثر جراحاتی مثل خراشیدگی یا سوختگی وجود دارد.
7. سینوزیت
سینوس‌ها حفراتی کوچک در اطراف چشم و بینی هستند. سینوزیت التهاب سینوس‌ها است که معمولاً بر اثر عفونت ویروسی ایجاد می‌شود.سینوزیت می‏تواند سبب بروز درد در هنگام پلک زدن، و همچنین انسداد بینی، افتادگی صورت، سردرد، و دیگر علایم شبه آنفولانزا شود.
8. نوریت اپتیک
نوریت اپیتیک نتیجۀ التهاب عصب بینایی است که باعث بروز اختلال در انتقال اطلاعات بینایی بین چشم و مغز می‌شود.این التهاب می‌تواند باعث بروز درد در هنگام پلک زدن یا حرکت پلک چشم گردد.نوریت اپتیک در عین حال می‌تواند باعث کاهش بینایی موقتی و دشواری داشتن دید شفاف شود.
9. سندرم خشکی چشم (چشم خشک)
سندرم خشکی چشم که در عین حال به نام بیماری خشکی چشم نیز شناخته می‌شود اختلالی است که در آن تولید اشک در چشم دچار مشکل می‌شود. این وضعیت به خشکی چشم و تحریک آن منجر می‌گردد. سندرم خشکی چشم در عین حال می‌تواند علتی برای بروز درد در هنگام پلک زدن باشد.
10. بیماری گریوز
بیماری گریوز یک اختلال خودایمنی است که سبب می‌شود تیروئید آنتی ‌بادی ‌های بیش از حد نیاز تولید کند و به اشتباه بدن را مورد حمله قرار دهد . این اختلال هیپوتیروئیدیسم یا پرکاری غده تیروئید نیز نامیده می‌شود . بیماری گریوز می‏‌تواند سبب بروز التهاب درون و اطراف چشم‌ها شود که این خود به بروز درد در هنگام پلک زدن منجر می‌شود.دیگر علایم شامل اضطراب، بیش‌فعالی، خارش، نوسانات خلقی، مشکلات خواب، و تشنگی مداوم است.
11. کراتیت
کراتیت به عفونت قرنیه بر اثر باکتری یا ویروس اشاره دارد. این عفونت سبب بروز درد، احساس وجود چیزی مثل دانه‌های شن یا ماسه در چشم، و حساسیت به نور می‌شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن