اصفهان، بلوار دانشگاه

مــرکز ایران

031-4636

شنبه تا پنج شنبه

نوبت دهی اینترنتی

سندرم بینایی کامپیوتری چشم

سندرم بینایی ناشی از کامپیوتر شبیه به سندرم تونل کارپال/ مچ دست (carpal tunnel syndrome) و دیگر آسیب‌های رایجی است که در محیط کار، به‌خاطر حرکت‌های مداوم قسمتی از بدن گرفتار آنها می‌شوید. این سندرم بینایی به‌این‌خاطر اتفاق می‌افتد که چشم‌ها، به‌طور مداوم و بدون وقفه، در مسیری یکسان حرکت می‌کنند. هرچه مدت‌زمان حرکت چشم‌ها طولانی‌تر شود، علائم و نشانه‌های سندرم هم شدیدتر خواهند شد.زمانی که با کامپیوتر کار می‌کنید و در حال نگاه‌کردن به نمایشگر آن هستید، چشمانتان را مجبور به تمرکز دوباره و دوباره بر روی صفحه نمایشگر می‌کنید. وقتی در حال خواندن متنی هستید، چشم‌ها باید مدام به عقب و جلو حرکت کنند. ممکن است مجبور باشید به برگه‌هایی که در دست دارید، نگاه کنید و سپس دوباره چشمانتان را بالا بگیرید و به صفحه نمایشگر نگاه کنید.
چشم‌ها در چنین شرایطی با واکنش نشان‌دادن به تصاویری که می‌بینید، مدام در حال تغییرکردن و حرکت‌کردن هستند. تمرکز چشم‌ها در یک لحظه روی تصویر بخصوصی است و لحظه‌ای بعد، روی تصویر دیگری. در این حالت تصاویر متعددی با اشکال متنوع بدون وقفه به مغز ارسال می‌شوند. مشخصا تمامی این اتفاقات نیازمند تلاش و تقلای قابل‌توجه عضله‌های چشم‌ها خواهد بود. تازه این تمام ماجرا نیست؛ صفحه نمایشگر کامپیوتر، برخلاف کاغذ و کتاب چاپی، نوعی درخشش و تابش متغیر دارد که فشار وارده بر چشم‌ها را به‌مراتب بیشتر می‌کند.علاوه بر این، ثابت شده است که هنگام نگاه‌کردن به صفحه نمایشگر کامپیوتر کمتر پلک می‌زنیم. این مسئله پیامدهایی مثل خشکی چشم‌ و تاری دید در پی دارد.
اگر به عارضه یا ناراحتی چشمی دیگری مبتلا باشید، احتمال ابتلا به سندرم بینایی کامپیوتری بیشتر خواهد شد؛ همچنین اگر عینکی باشید و هنگام کار با کامپیوتر، عینکتان را به چشم نداشته باشید (یا شماره عینکی که به چشم دارید، برایتان نامناسب باشد).هرچه سنتان بالاتر برود، کار با کامپیوتر برایتان دشوارتر خواهد شد و انعطاف‌پذیری لنزهای طبیعی چشم کمتر و کمتر می‌شوند. وقتی به حول‌وحوش ۴۰سالگی برسید، به‌مرورزمان توانایی تمرکز بر اشیای دور و نزدیک را هم از دست خواهید داد. متخصصان به این عارضه «پیرچشمی» می‌گویند.

علائم سندرم بینایی کامپیوتری چشم
هنوز شواهدی در دست نیست که تأیید کند استفاده از کامپیوتر چشمانمان را درگیر آسیب‌های بلندمدت می‌کند. اما استفاده منظم از کامپیوتر ممکن است پیامدهایی مثل افزایش خستگی و فشار بر چشم‌ ها ایجاد کند.در ادامه می‌توانید تعدادی از نشانه‌های رایج سندرم بینایی کامپیوتری را ببینید:
تاری دید
دوبینی
قرمزی چشم و خشکی آن
التهاب یا سوزش چشم
سردرد
درد گردن یا کمردرد

بعد از اینکه تشخیص داده شد دچار سندرم بینایی ناشی از کامپیوتر هستید، حتما باید برای چکاپ‌های منظم به چشم پزشک مراجعه کنید تا بینایی‌تان بیشتر از این آسیب نبیند. تجویز پزشک‌تان ممکن است عینک یا لنز‌های تماسی بسته به نیازتان باشد. احتمالا عینکی برای هنگام کار با کامپیوتر نیز برای‌تان تجویز می‌شود. همچنین ممکن است لنز بیفوکال یا تینت دار (قدری رنگ شفاف در داخل ماده آن قرار داده شده باشد) برای شما تجویز شود.چند تغییر ساده در زمان کار با کامپیوتر که به درمان سندرم بینایی ناشی از کامپیوتر کمک می‌کند:
1.هر گونه نورپردازی در محل کارتان که می‌تواند به صفحه‌ی اسکرین‌تان بتابد تغییر دهید. ضمنا اگر نوری که از پنجره‌ای نزدیک به اسکرین می‌تابد مزاحم است، می‌توانید جای کامپیوتر خود را تغییر دهید.
2.نور مانیتور را تا جایی که ممکن است کم کنید.
3.میز کارتان را جوری تنظیم کنید که مانیتور، کمی پایین‌تر از چشم‌های‌تان باشد و فاصله‌ی لازم از چشم‌های‌تان را نیز داشته باشد.
4.هر ۲۰ دقیقه از جای‌تان بلند شوید و ۲۰ ثانیه به چیزی که ۲۰ قدم از شما فاصله دارد نگاه کنید (قانون ۲۰، ۲۰، ۲۰)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن