اصفهان، بلوار دانشگاه

مــرکز ایران

031-4636

شنبه تا پنج شنبه

نوبت دهی اینترنتی

دقت بینایی انسان

دقت بینایی (یا همان فاکتوری که در محاسبه‌ی ضعیف بودن چشم اندازه‌‌گیری می‌شود) را می‌توان رزولوشن چشم انسان دانست. اضافه کردن عینک یا لنز طبی تماسی با هدف افزایش قدرت فوکوس چشم، تاحدودی شبیه به افزایش رزولوشن نمایشگر است.دوربینی با قابلیت ثبت تصاویر زوایایی که نمی‌توان با چشم دیدرزولوشن بالاتر علاوه بر پیکسل‌های بیشتر (یعنی داده‌های نوری بیشتر) به‌معنای پیکسل‌های کوچک‌تر نیز هست. چون رزولوشن فاکتوری برای اندازه‌گیری گسترش داده در سطحی مشخص است. با درنظرگرفتن تعداد ثابتی پیکسل، میدان دید بزرگ‌تر یا نمایشگر بزرگ‌تر، به‌معنای کاهش رزولوشن خواهد بود، چون داده‌ها در سطح بزرگ‌تری گسترده می‌شوند. از آنجایی که حداکثر توانایی چشم انسان در درک کردن جزئیات، به فاصله‌ی پیکسل‌ها (و نه تعداد آن‌ها) بستگی دارد، نمی‌توان ادعا کرد که 8K فراتر از توان درک جزئیات بیننده است.

بیشتر بدانید :محدوده قدرت دید انسان
باوجود توضیحات بالا، مزیت‌های 8K تنها محدود به افزایش ابعاد نمایشگر نمی‌شود. متخصصان فناوری می‌گویند در رزولوشن 8K، شاهد نمایش لبه‌‌های تصاویر با کیفیتی نرم‌تر و واقعی‌تر نیز هستیم که اهمیت زیادی در درک عمیق در چشم کاربر دارند. برخی حتی ادعا می‌کنند که در رزولوشن 8K، تصاویر به‌قدری شارپ هستند که شبیه به عکس‌های متحرک به‌نظر می‌رسند. به‌علاوه، وقتی حتی از فاصله‌ی نزدیک به نمایشگر 8K نگاه می‌کنید، نمی‌توانید پیکسل‌های آن را از هم تشخیص دهید.
فاکتور و اصطلاح دیگری که در تحلیل ساختاربینایی انسان مطرح می‌شود، دقت بیش‌ازحد یا Hyperacuity نام دارد. فاکتور مذکور، یکی از سؤال‌های بی‌پاسخ دیگر در درک پردازش بصری انسان محسوب می‌شود. دانشمندان می‌گویند دقت بصری ما بسیار بیشتر از آن چیزی است که تصور می‌کنیم. به بیان دیگر، کورتکس بینایی از ابزاری ناشناس و مبهم برای ایجاد اطلاعات بصری از داده‌های پراکنده استفاده می‌کند.

برای دریافت نوبت اینترنتی در سایت کلینیک چشم پزشکی صدرا کلیک نمایید .
درنهایت بحث‌های بالا نشان می‌دهد که نمی‌توان هیچ نظریه‌ی قطعی درباره‌ی محدودیت‌های پردازش جزئیات در چشم انسان مطرح کرد. همان‌طور که دیدیم، ترکیبی از فعالیت‌های گوناگون، منجر به تبدیل شدن داده‌های بصری به تصویر در مغز می‌‌شوند و نمی‌توان با محاسبه‌های ساده، عددی را برای آن‌ها پیشنهاد داد. به‌هرحال ما امروز تنها می‌توانیم درباره‌ی کیفیت بهبودیافته‌ی تصاویر 8K صحبت کنیم که قطعا تجربه‌ای شفاف‌تر از محتوای بصری را در ذهن‌مان حک می‌کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن