اصفهان، بلوار دانشگاه

مــرکز ایران

031-4636

شنبه تا پنج شنبه

نوبت دهی اینترنتی

خون ریزی داخلی چشم

وارد شدن ضربه به چشم می تواند باعث بروز خون ریزی در اتاقک جلویی چشم (anterior chamber) بین قرنیه و شبکیه چشم شود. به این خون ریزی داخل چشمی در درون اتاقک قدمی چشم در اصطلاح پزشکی هایفما گفته می شود. اتاقک قدامی چشم به طور طبیعی حاوی مایع شفافی با نام زلالیه (aqueous humor) می باشد. زلالیه چشم توسط سلول های مژگانی در اتاق خلفی چشم ترشح شده و از طریق مردمک چشم وارد اتاقک قدامی چشم می شود. هایفما به وارد شدن خون به داخل اتاقک قدامی (فضای بین قرنیه و شبکیه) گفته می شود. خون ممکن است قسمت های مختلف یا حتی تمام مردمک و شبکیه چشم را پوشانده و به طور کلی یا جزئی دید فرد را با مشکل مواجه کند.در صورتی که بیماری هایفما به موقع تشخیص داده نشده و تحت درمان قرار نگیرد، معمولاً دردناک می شود.فرد مبتلا به هایفما ممکن است برای همیشه بینایی خود را از دست بدهد.
در اکثر موارد بروز هایفما به علت ضربه به چشم همراه با افزایش فشار داخلی چشمی است. با این حال در بعضی موارد بروز هایفما ممکن است نشانه ای از بروز بیماری های دیگری مثل کم خونی سلول داسی شکل یا هموفیلی باشد.به خاطر داشته باشید که در صورت بروز هایفما فرد باید سریعاً تحت مراقبت و درمان قرار گیرد.
بهترین راه پیشگیری از بروز هایفما استفاده از محافظ های چشمی در حین انجام فعالیت یا ورزش های پر حادثه است. هیچ گاه نباید به سادگی از کنار آسیب چشمی عبور کرده و آن را نادیده بگیرید حتی در صورتی که شاهد بروز هیچ گونه خون ریزی چشمی هم نباشید بهتر است به چشم پزشک مراجعه کنید.
علت اصلی بروز هایفما وارد شدن ضربه در نتیجه ورزش های سنگین، اتفاقات محل کار، خانه یا افتادن از ارتفاع است.
اما به طور کلی عارضه هایفما ممکن است به دلایل زیر اتفاق بیفتد:
عروق خونی غیر طبیعی بر روی سطح شبکیه (قسمت رنگی چشم)
عفونت چشمی ایجاد شده در نتیجه ویروس هرپس
مشکلات انعقاد خون مثل هموفیلی یا کم خونی سلول داسی شکل
مشکلات ناشی از قرار دادن لنز در داخل چشم (ایمپلنت های مصنوعی چشمی)
سرطان چشم

در سایت کلینیک چشم پزشکی صدرا بیشتر بخوانید : رتینوپاتی دیابتی
علائم هایفما

در صورت بروز هایفما علائم و نشانه ها ساده و قابل تشخیص خواهند بود. این علائم شامل موارد زیر می شود:
وجود خون در چشم ها
حساسیت چشم نسبت به نور خورشید (فوتوبیا)
درد شدید
تاری دید یا از دست دادن بینایی
سردرد
درد چشم، حساسیت نسبت به نور و سردرد معمولاً در زمانی اتفاق میفتد که فشار داخل چشمی (IOP) در نتیجه هایفما افزایش یافته باشد. گاهی اوقات ممکن است در نتیجه هایفما خون ریزی قابل توجهی اتفاق نیفتاده و خون قابل رؤیت نباشد.

زمان مراجعه به چشم پزشک در هایفما
هایفما یک بیماری اورژانسی بوده و بهتر است برای رفتن به دکتر فرصت را از دست نداد. با چشم پزشک متخصص ملاقات کرده و در صورتی که امکان مراجعه به پزشک را ندارید بهتر است سریعاً به بخش اورژانس بیمارستان مراجعه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن