اصفهان، بلوار دانشگاه

مــرکز ایران

031-4636

شنبه تا پنج شنبه

نوبت دهی اینترنتی

خشکی چشم و ویتامین های برطرف کننده آن

خشکی چشم هنگامی رخ می دهد که اشک بسیار سریع تبخیر شود یا غدد اشک در چشم ها مایعات کافی تولید نکنند. خشکی چشم ممکن است در یک یا هر دو چشم ایجاد شود و می‌تواند منجر به عفونت شود. سندرم خشکی چشم می‌ تواند در هر سنی و در افرادی که از سلامت جسمی خوبی برخوردار هستند نیز اتفاق بیفتد. با این اوصاف در سنین بالاتر که چشم اشک کمتری می‌سازد و همچنین در خانم‌ها نسبت به آقایان این قضیه شایع تر است. خشکی چشم در مناطقی که سوء تغذیه باعث کمبود ویتامین A می‌شود نیز، شایع تر است. محققان در حال بررسی امکان استفاده از اقدامات رژیم غذایی یا مکمل های ویتامین برای درمان خشکی چشم هستند.

ویتامین های سندرم خشکی چشم
در صورتی که افراد رژیم غذایی متعادل و سالم دارند و مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدن خود را دریافت می‌کنند، ممکن است به برخی از مکمل ها نیاز داشته باشند که با تایید و نظر چشم پزشک باید از آن استفاده کنند. در مورد نقش ویتامین ها برای درمن خشکی چشم مطالعات گسترده ای صورت نگرفته است. البته ارتباط ویتامین ها و مواد معدنی با سلامت چشم تا حدودی مشخص شده است اما در حال حاضر پاسخ واضحی وجود ندارد و نیاز به تحقیقات بیشتری در این زمینه است. افراد قبل از استفاده از هر مکملی برای درمان خشکی چشم باید با چشم پزشک مشورت کنند. برخی از بررسی ها نشان می دهد مصرف برخی ویتامین ها و مواد معدنی از جمله تیامین (ویتامین B1) می تواند از فرد در برابر خطر ابتلا به آب مروارید محفاظت کند.

ویتامین A
کمبود ویتامین A با خشکی چشم ارتباط دارد. سو تغذیه می‌تواند یکی از علت های اصلی کمبود ویتامین A باشد که عمدتا در جوامع فقیر رخ می دهد. در برخی از مناطق جهان ، تا 50 درصد از کودکان پیش دبستانی به اندازه کافی ویتامین A دریافت نمی کنند. در صورتی که افراد بیماری هایی داشته باشند که روده از جذب مواد مغذی غذاها امتناع می‌کند و بیماری هایی که بر سیستم گوارش تاثیر می‌گذارند ممکن است با کمبود ویتامین A مواجه شوند. قطره چشم دارای ویتامین A برای درمان خشکی چشم تجویز می‌شود. این ویتامین تاثیر بسزایی در سلامت فرد نیز دارد. ویتامین A می‌تواند باعث کاهش نقصان بینایی و التیام زخم شبکیه در افراد مبتلا به بیماری اشتارگارت همچنین دیستروفی سلولهای مخروطی شبکیه و سایر بیماریهای شبیکه‌ای ناشی از تغییرات ژنتیکی خاص شود. بیماری تخریب شبکیه بیماری ژنتیکی است که توسط ژن مغلوب دارای این ژن است ایجاد می‌شود. این بیماری به این صورت است که شکبیه فرد به تدریج دچار تخریب شده و فرد بینایی خود را از دست می‌دهد و در تاریکی نیز مشکل در دید پیدا خواهد کرد. مصرف ویتامین A می‌تواند به کند شدن سرعت تخریب کمک کند.البته مصرف بیش از حد این ویتامین عوارضی همچون معده درد، سردرد، حالت تهوع ایجاد می‌کند. مصرف بیش از حد ویتامین A موجب بدتر شدن علائم و تاری دید خواهد شد.


ویتامین D
خشکی چشم و اختلال در عملکرد غدد اشکی گاهی در افرادی که دچار کمبود ویتامین D هستند دیده می‌شود. ویتامین D نقش محافظتی در بروز خشکی چشم به وسیله پیشرفت عواملی که با پوشش حفاظتی اشک ها که جلوی چشم را پوشش می‌دهد ارتباط داشته باشد. این قضیه ممکن است موجب کاهش التهاب در سطح چشم شود. ایتفاده از مکمل ویتامین D می‌تواند به رفع علائم خشکی چشم مانند خستگی، قرمزی،تاری در دید و حساسیت به نور کمک کند.مصرف بیش از حد ویتامین D می‌تواند موجب تجمع کلسیم در خون شود. این امر منجر به کاهش اشتها، تهوع و استفراغ می‌شود.از دیگر عوارض آن تکرر ادرار، مشکلات کلیه و ضعف را می‌توان نام برد.


امگا 3
اسیدهای چرب امگا ۳ ممکن است در درمان خشکی چشم مفید باشند. با این حال شواهد کافی برای تایید اثر بخشی فرمول خاصی از مکمل اسیدهای چرب امگا ۳ وجود ندارد. مکملهای امگا ۳ یا منابع غذایی اسیدهای چرب امگا ۳ ممکن است سوزش چشم در افراد مبتلا به خشکی چشم را کاهش دهد.اسیدهای چرب امگا ۳ DHA و EPA بخصوص ممکن است به ما کمک کنند. این نوع از امگا ۳ در غذاهای زیر موجود است:
تن
ماهی حلوا سفید
آنچوی
سالمون
ساردین

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن