اصفهان، بلوار دانشگاه

مــرکز ایران

031-4636

شنبه تا پنج شنبه

نوبت دهی اینترنتی

خال چشمی چیست؟

چشم پزشکان و متخصصین چشم با استفاده از چشم‌ ها می‌توانند حالات و بیماری‌های افراد را معاینه کنند و حتی با استفاده از این عضو کوچک می‌توان بیماری‌های مزمن و خطرناکی مانند سرطان، ایدز و غیره را شناسایی کنند.زمانی که خال چشم داخل چشم اتفاق می‌افتد باعث از بین بردن زیبایی می‌شود، همچنین نقطه دید را مختل می‌کند.به خال چشم نووس نیز گفته می‌شود که انواع متعددی دارد و در بخش‌های گوناگونی از چشم امکان بروز و انتشار دارد.
در بیشتر موارد وجود خال چشم کامل بی‌خطر و بی‌ضرر است، اما باید این خال توسط متخصص چشم پزشک مورد بررسی و معاینه قرار بگیرد و او تشخیص خوش خیم بودن یا بد خیم بودن آن را بدهد، چون برخی از خال‌های چشم ممکن است تبدیل به نوعی سرطان به نام ملانوما شوند که بسیار دردناک و مرگبار است.

انواع خال‌های چشم
انواع خال‎های چشم عبارتند از:
خال چشم مادرزادی
خال چشم اکتسابی
خال عنبیه
خال چشم ملتحمه‌ای
خال چشم کوروئیدی

۱. خال چشم مادرزادی
این افراد از بدو تولد به صورت مادرزادی به این عارضه دچار هستند و یا در دوره‌های بعدی زندگی یعنی در دوران کودکی، نوجوانی تا بزرگسالی ممکن است، خال خود را نشان دهد.از خطرناک‌ترین خال‌های که اغلب باعث بروز سرطان می‌گردد خال‌های مادرزادی هستند.
۲. خال چشم اکتسابی
برخی از خال‌های اکتسابی وجود دارند که بر اثر ملانوسیت‌ها یا همان سلول‌های حاوی رنگدانه‌ها با یکدیگر پیوند می‌خورند و به وجود می‌آیند.خال‌های اکتسابی در ابتدای امر وجود نداشته‌اند و به مروز زمان در با بالا رفتن سن ایجاد می‌شوند.

بیشتر بخوانید : آب مروارید و درمان آن در سایت کلینیک چشم پزشکی صدرا

۳. خال عنبیه
خال عنبیه یا نووس عنبیه بر روی بخش عنبیه یا قسمت رنگی چشم نمایان می‌شود. حدودا نزدیک ۶ تا ۱۰ درصد مردم به این عارضه مبتلا هستند.
۴. خال چشم ملتحمه‌ای
خال ملتحمه‌ای در اثر ضایعات رنگدانه‌ای که روی محل سفیدی چشم ایجاد می‌شود.این خال معمولا بیشتر در دوران کودکی خود را نشان می‌دهد، به این صورت است که نصف سفیدی چشم را به خود اختصاص می‌دهد.
۵. خال چشم کوروئیدی
نووس کوروئیدی یک آسیب چشمی است که توسط رنگدانه‌های خوش خیم در پشت چشم قرار دارد.طبق بررسی‌های انجام شده توسط بنیاد ملانوم چشمی حدودا از هر ده نفر یک نفر به این عارضه مبتلا است که بر اساس انباشته شدن سلول‌های رنگدانه‌ای خال‌های کوروئیدی ایجاد می‌شوند.این خال‌ها معمولا بی‌خطر هستند و درصد خیلی کمی از آن‌ها بدخیم می‌باشند .

برای دریافت نوبت اینترنتی در سایت کلینیک چشم پزشکی صدرا کلیک نمایید
عوارض خال چشم
با توجه به این که اکثر قریب به اتفاق خال‌های چشم غیر سرطانی هستند اما باید از طرف متخصصین چشم پزشک مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرند.دیده شده است که برخی از خال‌های چشم احتمال مبتلا شدن به ملانوم را دارند. هر چند افراد هر چه زودتر به این مشکل را شناسایی کنند و به درمان آن بپردازنند درمان نیز به سرعت انجام می‌گیرد، قبل از این که خال باعث به وجود آمدن عارضه‌های خطرناک و جدی شود.بنابراین باید از کارهایی که لازم است برای برداشتن خال‌ها انجام دهیم آگاهی داشته باشیم.هنگام تشخیص خال چشمی توسط چشم پزشک بایستی هر شش ماه تا دوازده ماه آن را بررسی نماید و سایز، برجستگی و شکل آن را یادداشت نمایید.

درمان خال چشم
همانطور که گفته شد بیشتر خال‌های چشم خوشبختانه قابل درمان هستند، تنها کافی است که چشم پزشک به صورت پیوسته خال‌ها را مورد بررسی و آزمایش قرار دهد که معمولا این کار را هر شش ماه یا یک سال انجام می‌دهد تا شاهد تغییراتی از جمله شکل، سایز و رنگ خال شود.در صورتی که بین خال‌های چشمی مانند عنبیه، ملتحمه‌ای، کوروئیدی و تابش نور خورشید به دلیل داشتن اشعه فرابنفش ارتباطی وجود داشته باشد، می‌توان برای رفع این مشکلات از عینک‌های آفتابی استفاده نمود که باعث کمتر شدن عوارض و آسیب‌ها به چشم می‌گردد.
در صورتی که براساس بررسی و شواهد موجود پزشک متخصص تشخیص دهد که خال چشم باید حتما برداشته شود، باید با استفاده از عمل جراحی با توجه به شرایط شخص بیمار مشخص شود که به صورت باز انجام شود یا با استفاده ازلیزر برای خارج کردن خال از داخل چشم اقدامات لازم انجام گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن