اصفهان، بلوار دانشگاه

مــرکز ایران

031-4636

شنبه تا پنج شنبه

نوبت دهی اینترنتی

تاثیر ویروس کرونا بر چشم انسان

چشم انسان این عضو از بدن عملکرد بسیار حساسی دارد و به همان اندازه نگهداری و مراقبت از آن نیز بسیار حساس است. حتی شما با یک خارش ساده نیز می‌توانید به بافت چشم خود آسیب وارد کنید. بنابراین با توجه به آنچه که گفته شد، این مسأله کاملاً طبیعی است که یک ویروس خطرناک مانند ویروس کرونا بر قدرت بینایی شما تأثیر بگذارد.طبق تحقیقاتی که متخصصان انجام داده‌اند بیماری کرونا می‌تواند آمار ابتلا به بیماری‌های زیر را در جامعه افزایش دهد:

اصولا بیماری کرونا با یکسری علائم عمومی همانند تب، سرفه، آبریزش بینی و عفونت سینوس‌ها و گلو همراه است، به همین دلیل مردم فکر می‌کنند اگر تنها این علائم را داشته باشند یعنی درگیر ویروس کرونا شده‌اند. اما این در حالی است که متخصصان جهان اعلام کردند گاهی اوقات برخی از سویه‌های کرونا قسمت‌های دیگر بدن همانند چشم را مورد حمله قرار می‌دهند بدون اینکه علامتی از تب یا نشانه‌های سرفه و آبریزش بینی در فرد وجود داشته باشد .بنابراین این نوع کرونا به عنوان کرونای خاموش شناخته می‌شود.

چشم انسان چگونه درگیری عفونت کرونایی می ‌شود؟
آنچه باعث شده شیوع بیماری کرونا با سرعت بیشتری پیش برود، جابجایی این ویروس از طریق جریان هوا است. به همین دلیل مردم باید در زمان خروج از خانه ماسک بزنند چون اگر شخص آلوده وارد جامعه شود، تنفس او باعث افزایش بار ویروسی در هوا شده و افراد سالم که چنین هوایی را تنفس می‌کنند، دچار آلودگی کرونا خواهند شد. ماسک این امکان را فراهم می‌کند که کرونا با قدرت کمتری وارد هوا شود و در نتیجه جان بسیاری از افراد جامعه حفظ خواهد شد.

اما اکنون که متوجه شدید نوعی از کرونا به عنوان کرونای خاموش شناخته شده و می‌تواند چشم‌ ها را نیز درگیر کند، بنابراین استفاده از شیلدهای حفاظتی و حتی عینک‌های آفتابی نیز می‌تواند برای کنترل ورود کرونا به بافت چشم اهمیت پیدا کند.در ایامی از سال که وزش باد بسیار شدید است اگر این باد شدید به چشمان شما برخورد کند، علاوه بر ذرات معلق، ممکن است ویروس کرونا را نیز به چشم به شما انتقال داده و باعث التهاب ملتحمه خواهد شد. در این صورت تکثیر ویروس در بافت چشم شما باعث عفونت می‌شود. البته اگر شما دست آلوده خود را نیز به چشمتان بزنید، قطعاً ویروس کرونا به بافت چشم انتقال پیدا کرده و باعث می‌شود که عفونت شدید شروع به گسترش پیدا کردن کند.

بیشتر بخوانید:
لیزیک و خشکی چشم
پیوند قرنیه چشم در ایران
مهمترین علائم چشمی کرونا چیست؟
شاید این سؤال برای شما به وجود آمده باشد که ما چگونه می‌توانیم مطمئن شویم دچار عفونت چشمی کرونا شده‌ایم؟ اگر علائم زیر را مشاهده کردید حتماً در اولین فرصت به یک چشم پزشک مراجعه کنید:

قرمز و دردناک شدن چشم
کاهش قدرت بینایی
ایجاد اختلالات بینایی همانند دیدن نقاط خالی در جلوی چشم
پرش پلک
سردرد
حالت تهوع و حالت استفراغ
مراقبت از چشم آن برای جلوگیری از ابتلا به کرونا

بافت چشم بسیار حساس است و اگر دچار عفونت شود، درمان آن سخت‌تر خواهد بود. در صورتی که شما دیر برای درمان اقدام کنید ممکن است برای همیشه سلامت چشم خود و قدرت بینایی را از دست بدهید. بنابراین ما چند توصیه برای شما داریم تا از بیماری چشمی کرونا در ‌امان بمانید:

– قبل از خروج از خانه حتماً از عینک آفتابی استفاده کنید

البته اگر شما از عینک طبی نیز استفاده می‌کنید نیاز به عینک آفتابی نخواهد بود. هدف از عینک این است که باد مستقیم به چشم‌های شما برخورد نکرده و در این صورت احتمال آلوده شدن چشم‌ها به کرونا کاهش پیدا می‌کند.

– به هیچ عنوان دست‌های آلوده خود را به چشم نزنید

حتماً قبل از اینکه چشم‌های خود را بخارانید، دست‌ها را با الکل ضدعفونی کرده و اگر این امکان برای شما وجود دارد دست‌ها را بشویید.

– از قطره‌های مرطوب‌کننده برای چشم استفاده کنید

افرادی که به حساسیت‌های فصلی دچار شده و مدام خارش چشم را تجربه می‌کنند، برای این‌که این مشکل برطرف شده و نخواهند تحت هر شرایطی چشم‌های خود را بخارانند، حتماً باید از قطره‌های مرطوب‌کننده استفاده کنند. از طرف دیگر چون چشم‌ها مرطوب هستند در صورت ورود آلودگی، احتمال گسترش عفونت کاهش پیدا خواهد کرد.

– بعضی از افراد تصمیم می‌گیرند از شیلدهای حفاظت استفاده کنند

این کار واقعاً عاقلانه است به خصوص اگر باد‌های شدید فصلی در منطقه شما وزیدن گرفته است. بدون اینکه خجالت بکشید این شیاد‌ها را بر روی صورت خود قرار دهید تا به هیچ عنوان هیچ ذره معلقی به چشمان شما وارد نشده و سلامت بافت چشم حفظ شود.

در پایان :

در صورت هر گونه مشکل بهتر است با مراجعه به کلینیک های چشم پزشکی هر چه سریعتر اقدام به برطرف کردن آن بپردازید . کلینیک چشم پزشکی صدرا آماده ارائه خدمت به شما عزیزان میباشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن