اصفهان، بلوار دانشگاه

مــرکز ایران

031-4636

شنبه تا پنج شنبه

نوبت دهی اینترنتی

تاثیر سیگار بر چشمان شما

همه می‌دانیم که سیگار سبب بروز بیماری‌های مختلفی همچون فشار خون، بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان می‌شود. اما شاید کمتر کسی بداند که توتون سیگار روی چشم و بینایی افراد نیز اثرات شدید و مستقیم دارد.افراد سیگاری در خطر ابتلا به آب‌مروارید قرار دارند. آب مروارید سبب تاری دید، حساسیت به نور، از دست دادن قدرت کنتراست و تفکیک رنگ‌ها می‌شود.توتون سیگار همچنین یکی از فاکتورهای خطر برای دژنراسیون ماکولار وابسته به سن (AMD) است. مطالعات اخیر نشان داده که سیگاری‌های و افرادی که در گذشته سیگاری بوده‌اند بسیار بیشتر از افراد غیرسیگاری در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

AMD دو نوع خشک و خیس دارد. در نوع خشک دژنراسیون، شبکیه چشم به‌تدریج نازک می‌شود. برای این نوع از بیماری هم درمان پیشگیرانه خاصی وجود ندارد.

در AMD خیس، مویرگ‌های جدید خونی در شبکیه رشد می‌کنند، خون یا مایعات از آن‌ها نشت می‌کند و موجب آسیب دیدن ماکولا می‌شود؛ قسمتی از شبکیه که مسئول دید مرکزی است.
درمان اصلی هر دو نوع دژنراسیون ماکولار، جراحی لیزری و فتودینامیک (نور پویا) درمانی است.

برخی از تحقیقات اخیر نشان داده‌اند که سیگار کشیدن در افرادی که دارای فشار خون بالا هستند می‌تواند به بیماری ترتینوپاتی دیابتی شود.این بیماری عارضه‌ای ناشی از دیابت است که در اثر بروز تغییرات در رگ‌های خونی پدیدار می‌شود.  هنگامی‌که عروق خونی در شبکیه آسیب می بینند ممکن است باعث نشت مایع یا خون یا باعث تخریب شبکیه شوند. در نتیجه تصویری که شبکیه به مغز می‌فرستد تار و کج و معوج می‌شود.

عصب‌های اپتیکی نیز در معرض خطرات ناشی از سیگار کشیدن هستند. افرادی که رژیم غذایی ناسالم دارند و به‌شدت سیگار می‌کشند ممکن است قدرت بینایی خود را در اثر آسیب‌دیدن عصب‌های اپتیکی از دست بدهند.مشکلات عصب بینایی ممکن است به صورت ارثی به نسل‌های بعدی منتقل شود. به‌طور مثال، «نوروپاتی ارثی عصب بینایی لبر» که به اختصار لبر نامیده می‌شود یک بیماری ارثی با ضعف بینایی چشم‌ ها و فقدان دید مرکزی است.

بیماران مبتلا به تیروئید که گریوز یا بیماری بازدو دارند نیز باید از سیگار پرهیز کنند زیرا سیگار موجب تشدید این مشکل می‌شود. در این بیماری، چشم افراد از حدقه بیرون می‌زند.کسانی که چشم‌هایشان اشک کافی تولید نمی‌کند و دچار خشکی چشم هستند نیز با سیگار کشیدن به این مشکل خود دامن می‌زنند. دود سیگار باعث تشدید خارش و سوزش چشم در اثر خشکی می‌شود.

سیگار کشیدن و تاثیر آن بر جنین

مطالعات اخیر ثابت کرده‌اند زنان در طول بارداری خود اگر سیگار استعمال کنند یا در معرض مستقیم دود سیگار قرار داشته باشند، خطر مننژیت تهاجمی در دوران کودکی فرزند خود را افزایش می‌دهند. همچنین، خطر مننژیت عفونی در این کودکان ۵ برابر بیشتر از دیگر کودکان است.از دیگر بیماری‌هایی که سیگار کشیدن در جنین ایجاد می‌کند، التهاب قرنیه و قرمزی چشم است. سیگار کشیدن در طول بارداری همچنین موجب سقط جنین و کاهش وزن شدید جنین نیز می‌شود.

علاوه بر آنها رتینوپاتی را هم ایجاد می‌کند. رتینوپاتی اختلالاتی است که سبب آسیب دیدن شبکیه (رتین) چشم می‌شود. در نتیجه‌ی این بیماری ممکن است فرد دچار تاری دید یا کوری شود.

خبر خوب این است که پس از ترک سیگار، احتمال ابتلا به برخی از بیماری های چشمی تقریبا به همان اندازه  افراد غیر سیگاری می شود.اجتناب از سیگار کشیدن و در معرض دود حاصل از آن قرار گرفتن – و یا ترک سیگار اگر سیگاری هستید – از بهترین سرمایه گذاری هایی است که شما می توانید در بلند مدت روی سلامت چشم  خود انجام دهید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن