اصفهان، بلوار دانشگاه

مــرکز ایران

031-4636

شنبه تا پنج شنبه

نوبت دهی اینترنتی

معرفی عینک مخصوص کامپیوتر

کلیه لوازم الکترونیکی مثل گوشی، کامپیوتر و تلویزیون که دارای صفحه نمایش هستند، نورهایی به رنگ سبز، قرمز و آبی را از خود ساطع می‌کنند. نور آبی انرژی بیشتری نسبت به سایر رنگ‌ها دارد و از همین رو در دراز مدت می‌تواند به چشم‌ها آسیب برساند و چرخه خواب را مختل کند. حقیقت این است که تمام نور آبی که از صفحه نمایش یک کامپیوتر ساطع می‌شود، از پشت شبکیه عبور می‌کند و از همین رو در دراز مدت می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های مربوط به شبکه مثل دژنراسیون ماکولا را در فرد افزایش دهید. استفاده از عینک برای کامپیوتر می‌تواند با مسدود کردن نور آبی حاصل از لوازم الکترونیکی از چشم‌های شما محافظت کند و تمرکزتان را تا حد زیادی افزایش دهد. با ما همراه باشید تا در این باره بیشتر بدانیم.

عینک مخصوص کامپیوتر مناسب چه افرادی است؟
هر چند ادعا می‌شود استفاده از عینک کار با کامپیوتر در تمام طول روز مشکلی برای شما ایجاد نمی‌کند، اما از آن جایی که این عینک‌ها برای جلوگیری از نور آبی صفحه نمایش طراحی شده‌اند، بهتر است تنها در زمان کار با کامپیوتر، گوشی و یا تلویزیون از آن‌ها استفاده کنید. در حقیقت قرار گرفتن در معرض نور آبی برای مدت طولانی موجب بروز اختلالات چشمی و بی‌خوابی می‌شود، اما به هر حال مقادیر مناسب این نور می‌تواند به تنظیم الگوی خواب شما کمک کند و از طرفی این نور نقش مهمی در سلامت روان و عواطف شما دارد.

 

استفاده از عینک مخصوص کامپیوتر برای برخی افراد بسیار مفید است و در صورت استفاده می‌تواند از خشکی چشم و خستگی چشم‌ ها محافظت کند. در صورتی که شما هم جز یکی از دسته‌بندی‌های زیر قرار دارید و ساعات زیادی از روز را به صفحه نمایش کامپیوتر یا تلویزیون نگاه می‌کنید، بهتر است از عینک‌های مخصوص مسدودکننده نور آبی استفاده کنید.

دقت کنید :

کلیه افرادی که بین 5 تا 9 ساعت در طول روز و بیشتر از 5 روز در هفته از کامپیوتر استفاده می‌کنند، بهتر است از عینک کار با کامپیوتر استفاده کنند.

افرادی که چند ساعت در روز بازی‌های کامپیوتری انجام می‌دهند می‌توانند با استفاده از عینک‌های کار با کامپیوتر فشار چشم‌ ها را کاهش دهند.

اگر جز آن دسته از افرادی هستید که به تماشای فیلم و انیمیشن علاقه زیادی دارید، بهتر است در زمان نگاه کردن به صفحه نمایش از عینک‌های مخصوص استفاده کنید.

دبیران و دانش‌آموزانی که به صورت آنلاین با کامپیوتر و گوشی کار می‌کنند، باید در زمان کار از عینک‌های محافظت چشم در برابر کامپیوتر استفاده کنند.

انواع عدسی مخصوص کار با کامپیوتر
امروزه عینک‌های مختلفی با عنوان عینک مخصوص کامپیوتر در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسد. اگر از عینک استفاده می کنید و قصد دارید برای کار با کامپیوتر نیز یک عینک تهیه کنید، لازم است تا یک عینک جدید با این ویژگی سفارش دهید. درواقع امکان اضافه کردن فیلتر مسدودکننده نور آبی روی عینک‌های قبلی وجود ندارد و در صورت نیاز باید یک عینک طبی برای کامپیوتر سفارش دهید که در زمان ساخت به فیلتر نور آبی مجهز شود.

عدسی‌هایی که برای عینک‌های مخصوص کامپیوتر استفاده می‌شوند معمولاً رنگ‌های متفاوتی دارند. استفاده از لنزهای زرد یا کهربایی می‌تواند تا 94 از برخورد نور آبی با چشم‌های شما جلوگیری کنند. اما به هر حال این لنزهای رنگی برای همه افراد مناسب نیست و از همین رو بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند به جای لنز زرد رنگ از لنزهای بی‌رنگ با پوشش ضد انعکاس استفاده کنند. عینک مخصوص کامپیوتر با عدسی بلوکات و عینک‌های بلوکنترل از محبوب‌ترین عدسی‌های به کار رفته در عینک‌های مخصوص کامپیوتر هستند که در ادامه می توانید با ویژگی های هر کدام از این عدسی ها آشنا شوید.

 

معرفی عینک برای کار با کامپیوتر با عدسی بلوکنترل
نوع دیگری از عینک‌های کار با کامپیوتر، عینک‌های بلوکنترل هستند. این عینک‌ها یکی از بهترین انواع عینک برای کامپیوتر است که طوری طراحی شده که تنها از برخورد نور آبی مضر به چشم‌ها جلوگیری می‌کند. نور آبی از طول موج 380 تا 500 نانومتر متغیر است و طول موج 380 تا 440 نانومتر آن برای چشم‌ها مضر است. در حالی که نور آبی با طول موجب 440 تا 500 فواید زیادی برای چشم ها دارد. عینک‌های مخصوص کامپیوتر با عدسی بلوکنترل طوری طراحی شده‌اند که تنها از چشم‌ها در برابر طول موج‌های مضر محافظت می‌کنند. استفاده از این عینک‌ها می‌تواند به بهبود چرخه خواب، افزایش هوشیاری، بهبود حافظه و خلق‌وخو تا حد زیادی کمک کند.

 

معرفی عینک مخصوص کامپیوتر با عدسی بلوکات
عینک بلوکات نوعی عینک با پوشش مخصوص است که نور آبی مضر حاصل از لوازم الکترونیکی را از خود منعکس می‌کند. این عینک مانع عبور نور آبی از عدسی‌ها می‌شود و از همین رو برای افرادی که با کامپیوتر کار می‌کنند، بسیار کاربردی است .عدسی بلوکات مانع ورود نور آبی مضر کامپیوتر به چشم ما می‌شود.

 

فواید عینک های بلو کات و بلوکنترل چیست؟
امروزه نور آبی در تمام اطراف ما وجود دارد. کامپیوتر، تلویزیون، گوشی‌های هوشمند، نورهای فلورسنت و LED همگی منابع نور آبی هستند. از همین رو استفاده از عینک برای کامپیوتر می‌تواند از چشم‌های شما در برابر آسیب‌های احتمالی محافظت کند. درواقع مهم‌ترین علت استفاده از عینک کامپیوتر حفظ سلامتی چشم‌ها و جلوگیری از بروز مشکلات چشمی است. در ادامه به برخی از مهم‌ترین فواید عینک مخصوص کامپیوتر اشاره‌ شده است.

کاهش فشار چشم‌ ها
کاهش خستگی خشم
جلوگیری از سردردهای ناشی از کار با کامپیوتر
جلوگیری از خشکی چشم
کاهش تاری دید
تمرکز بهتر چشم‌ها
مقایسه عینکهای مخصوص کار با کامپیوتر
به منظور انتخاب بهترین عینک برای کار با کامپیوتر لازم است عوامل متعددی را در نظر بگیرید. قبل از هر چیزی باید بدانید که عدسی بلوکنترل قیمت بالاتری نسبت به عدسی بلوکات دارد. پس اگر تنها گاهی با کامپیوتر یا گوشی برای ساعات طولانی کار می‌کنید، استفاده از عدسی بلوکات نیز می‌تواند برایتان مفید باشد.عدسی بلوکنترل به دلیل این که تنها از طول موج‌های مضر نور آبی به چشم محافظت می‌کند و جلوی طول موج‌های مفید را نمی‌گیرد، برای افرادی که بیشتر از کامپیوتر استفاده می‌کنند، مناسب است.

در پایان :
امروزه در سراسر دنیا پزشکان زیادی با استفاده از انواع عینک‌های کار با کامپیوتر موافق هستند، اما هنوز هم هیچ ضرورتی برای این موضوع وجود ندارد. به هرحال اگر احساس می‌کنید برای جلوگیری از تاری دید، خشکی چشم و خستگی چشم‌ ها به عینک نیاز دارید، بهتر است یک عینک باکیفیت خریداری کنید و در کنار آن با به کارگیری روش‌های محافظت از چشم جلوی آسیب‌های احتمالی را بگیرید.ه مچنین برخلاف همه فواید و مزیت‌هایی که در مورد عینک برای کار با کامپیوتر گفتیم، استفاده از این عینک‌ها برای شما آنچنان هم حیاتی نیست. شواهد نشان می‌دهد که استفاده از عینک‌های مخصوص کامپیوتر برای جلوگیری از خشکی و خستگی چشم‌ها تا حدی مفید هستند، اما هیچ مقاله علمی و معتبری این موضوع را تأیید نمی‌کند شما میتوانید با مراجعه به متخصص چشم پزشکی از این موضوع اطلاع یابید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن