اصفهان، بلوار دانشگاه

مــرکز ایران

031-4636

شنبه تا پنج شنبه

نوبت دهی اینترنتی

همه چیز درباره حرفه چشم پزشکی

چشم‌پزشکان افرادی هستند که در زمینه دارویی و جراحی این عضو بدن تخصص دارند. رشته چشم پزشکی شاخه‌ای از پزشکی است که با آناتومی، فیزیولوژی و بیماری‌های چشم مرتبط است. یک متخصص چشم در تشخیص و درمان بیماری‌های طبی و جراحی چشم مهارت دارد.

اگر شما به حوزه سلامت و حرفه پزشکی علاقه دارید و بهبود کیفیت زندگی افراد از جمله اهداف شما می باشد، بنابراین انتخاب شغل چشم پزشکی می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. فردی که در شغل چشم پزشکی مشغول به فعالیت است باید علاوه بر درمان بیماری های طبی و جراحی چشم ، ویژگی ها و مهارت های دیگری نیز داشته باشد و قادر باشد بیماران مضطرب و آشفته را با صبر و حوصله آرام کند.با ما همراه باشید تا با این حرفه بیشتر آشنا شویم.

چشم پزشک و چشم پزشکی
ممکن است چشم انسان در طول زندگی با بیماری و حوادث مختلفی همچون نزدیک بینی ، پیر چشمی ، کوررنگی ، گل مژه ، دکولمان شبکیه و… درگیر شود و آسیب ببیند. در حقیقت چشم پزشکان می توانند بر روی چشم جراحی نیز انجام دهند که در اصطلاح به آن تخصص جراحی و طبی گفته می شود. یک چشم پزشک خوب و با مهارت باید از دانش و اطلاعاتی که در زمینه بیماری های چشمی دارد استفاده کند و در صورت مشاهده هرگونه ناهنجاری و شرایط یا بیماری خاص مانند ابتلا به دیابت و فشار خون بالا، فرد را در صورت نیاز به متخصص مربوطه یا جراح چشم ارجاع دهد.

کار متخصصان چشم پزشک به صورت تمام وقت می باشد که به صورت پاره وقت نیز امکانپذیر است. متخصص چشم اغلب در مطب های بیمارستان ها، مراکز درمانی و یا مطب شخصی مشغول به فعالیت می باشد. در ادامه در مورد وظایف یک متخصص چشم پزشکی، دانش و مهارت مورد نیاز، تحصیلات لازم، فرصت های شغلی و بازار کار و میزان درآمد آن، اطلاعات کاملی ارائه شده است تا بیشتر با این حرفه آشنا شوید.

 

وظایف متخصص چشم
1-معاینات و بررسی دقیق چشمی

2-تشخیص و بررسی نقص ها

3-معاینه دقیق از نظر بیماری های چشمی و صدمات ناشی از آن

4-درمان کردن بیماری ها و نقص های چشمی به وسیله دارو یا انجام عمل جراحی

5-آرامش دادن به بیمار و راهنمایی تخصصی لازم به آن ها

6-مهارت و دانش مورد نیاز این حرفه

7-داشتن استعداد در زمینه درک علوم و ریاضی

8-دقت و توجه لازم به بیماری

9-آگاهی از جدیدترین تکنیک ها و ابزارهای موجود در علم پزشکی

10-دارای قدرت تمرکز بالا جهت انجام کارهای پی در پی

11-توانایی توضیح دادن صحیح علائم و دستورات به کودکان

تحصیلات لازم جهت ورود به شغل چشم پزشکی
افرادی که در رشته چشم پزشکی ) یکی از تخصص های پزشکی) فارغ‌التحصیل شده اند می توانند وارد این حرفه شوند و کار خود را شروع کنند. دانشجویانی که علاقه مند به تحصیل در رشته چشم پزشکی می باشند باید ابتدا دوره پزشکی عمومی را طی کنند و پس از گذراندن این دوره و کسب موفقیت در آزمون های دکترای تخصصی به تحصیل در رشته چشم پزشکی مشغول شوند.

در واقع علم بینایی دارای دو شاخه اصلی می باشد که چشم پزشکی و بینایی سنجی از شاخه های آن به شمار می رود. هر یک از این شاخه های اصلی نیز به شاخه های فرعی مختلف تقسیم می شوند. به طور مثال رشته چشم پزشکی در دوره فوق تخصصی به شاخه های تخصصی تری همچون جراحی پلک ، فشار چشم و شبکیه تقسیم بندی می شود. برای خواندن مقاله تفاوت بینایی سنجی و چشم پزشکی کلیک نمائید.

فرصت های شغلی چشم پزشکی
بسیاری از پزشکان متخصص چشم به صورت مستقل مشغول به فعالیت هستند. البته برخی دیگر نیز در کلینیک ها یا بیمارستان ها استخدام شده اند. همچنین چشم پزشک می تواند در صورت علاقه به مباحث علمی و آموزشی در آموزشگاه ها و مراکز آموزش عالی به تدریس بپردازد و در کنار آن تحقیقات علمی خود را نیز انجام دهد.

 

میزان درآمد متخصص چشم پزشکی
میزان درآمد یک متخصص چشم پزشک به کار در مراکز درمانی عمومی یا خصوصی مانند بیمارستان ها و مطب ها بستگی دارد. همچنین تعداد عمل های جراحی که توسط چشم پزشک انجام می شود نیز در افزایش درآمد آن نقش مهمی ایفا می کند.در واقع یک چشم پزشک اگر کار خود را به خوبی و به بهترین نحو انجام دهد و توانایی و پشتکار لازم جهت تشخیص و درمان بیماری های چشم را داشته باشد به طور حتم مراجعه کنند گان آن نیز افزایش پیدا کرده و درنتیجه از میزان درآمد بالاتری برخوردار می شود.

لازم به ذکر است که هر پزشکی می تواند با اضافه کاری و کسب درجات بالا حقوق خود را به میزان بسیار زیادی افزایش دهد. اطلاعات دقیق و مشخصی از میزان درآمد متخصصان چشم پزشکی در کشور موجود نیست اما به طور کلی پزشکان متخصص در شاخه های مختلف پزشکی از درآمد مناسبی برخوردار می باشند.

توانمندی‌های لازم برای چشم‌پزشک چیست؟
یک چشم پزشک باید قادر باشد تا به بیماران مضطرب، آرامش دهد و با ابزاری مخصوص بینایی افراد را سنجش سپس مشکل را تشخیص و توصیه‌های لازم را ارائه دهد. تمام افرادی فارغ‌التحصیل رشته چشم‌پزشکی باید دارای استعداد درک علوم و ریاضی، دقت و توجه به جزئیات، قابلیت حفظ تمرکز برای کارهای پی‌درپی، توانایی توضیح دستورات و علائم به کودکان و به روز باشند و جدیدترین تکنیک‌ها و ابزارها آگاهی داشته باشند.

مدارک موردنیاز برای دریافت مجوز چشم‌پزشکی در کشورهای دیگر چیست؟
چشم پزشک در ایالات متحده برای اینکه بتواند مجوز طبابت خود را دریافت کند باید موارد زیر را تکمیل نماید:

*دوره چهار ساله دانشگاهی و مدرک پزشکی

*یک سال آموزش بالینی بعد از دانشگاه

*حداقل ۳۶ ماه آموزش دستیاری پزشکی متمرکز بر چشم‌پزشکی

*دریافت مجوز عضویت در بورد چشم پزشکی آمریکا (شامل آزمون‌های کتبی و شفاهی)

 

تخصص‌های موجود در چشم‌پزشکی
1*گلوکوم

2*شبکیه

3*التهاب مجموعه عنبیه

4*جراحی عیوب انکساری

5*کودکان

6*چشم پزشکی عصبی

7*جراحی پلاستیک و جراحی ترمیمی

8*آنکولوژی چشم

در پایان:
بیشتر چشم پزشکان به صورت مستقل کار می‌کنند، البته برخی در بیمارستان‌ها یا کلینیک‌ها استخدام می‌شوند. افراد در صورت علاقمندی به مباحث علمی و آموزش می‌توانند در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی تدریس و در کنار آن به تحقیقات علمی بپردازند. آینده شغلی این رشته را می‌توان از دو دیدگاه بررسی کرد.

اقتصادی: به دلیل شرایط سخت کاری به توجه خاص مسئولین نیاز دارد.

اجتماعی: به دلیل نیاز شدید جامعه به رشته خاص و حیاطی چشم پزشکی، این رشته از موقعیت اجتماعی خاص و خوبی برخوردار است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن